Att synas i bruset - en studie om branding, samarbete och destinationslivscykeln vid destinationsmarknadsföring.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att få en ökad förståelse för små destinationers destinationsmarknadsföring. Frågeställning: Hur kan en liten destination använda sig av samarbete och branding för att marknadsföra sig vid olika tidsskeden? Metod: Vi har valt en kvalitativ metod för den empiriska undersökningen. Det empiriska materialet har inhämtats från tre intervjuer. Vid intervjuerna har vi använt oss av en semi-strukturerad intervjuguide. Slutsats: Det finns brister i vem som bör vara med i serviceskapandet och vad som bör göras. De olika dimensionerna har inte gemensamt anpassat sig till att vara en turistdestination med högklassig service. Som turistdestination har Åland stagnerat men de har valt att förnya sig. Åland som destination är en omogen allians där ”coverage” är begränsat, formen på samarbetena outvecklade och relationerna mellan dem svaga. Situationen på Åland är precis den som forskarna menar vara hämmande för en stark varumärkes utveckling och försvårar brandingkampanjerna. Det finns delade meningar om vilka platser som ska ingå i brandingprocessen, bara Åland eller Scandinavian Island. Dessutom står inte alla turismaktörer bakom en brandingstrategi av Åland. Både Åland som destination och rederiet försöker tvätta bort bilden av partyställe samtidigt som rederiet fortsätter att marknadsföra sig med sina partybåtar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)