Byteskostnader på den svenska bankmarknaden -en enkätundersökning om konsumentrörlighet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den svenska bankmarknaden är koncentrerad och domineras av de fyra storbankerna. Produkterna som utbjuds är komplexa och aktörerna återger information på olika sätt, något som försvårar jämförelse och hämmar rörligheten. I uppsatsen utreds konsumentrörligheten på den svenska bankmarknaden samt vad som upplevs utgöra byteskostnader. En enkätundersökning har distribuerats till 300 personer. Av respondenterna anger 30 % att de har bytt eller skaffat en till bank under de senaste tre åren, de flesta p.g.a. bättre villkor och räntor. Av de som endast funderat på att flytta hela eller delar av sitt engagemang stannar merparten kvar av gammal vana och för att de trivs med bitjänsterna, såsom Internetbank. Kunder anser byteskostnader i form av transaktionskostnader, kompletterande utrustning och inlärningskostnader vara mest betydande. Det upplevs jobbigt att ändra automatiska överföringar, byta kort och koder samt lära in nytt Internetsystem. De som bytt aktör upplever ett byte vara mindre jobbigt än de som endast funderat på det. Enkätsvaren visar även att de med god inblick i ränteläget oftare ifrågasätter sin bank än de med sämre inblick.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)