Beyond budgeting under coronapandemin : En fallstudie på Ahlsell Sverige AB
Sammanfattning: Det finns forskning som säger att under en kris gynnas organisationer av att använda det mer traditionella budgetsystemet och forskning som menar att den budgetlösa metoden är att föredra. Det här undersöks genom att se hur sex stycken principer av beyond budgeting används inom företaget Ahlsell Sverige AB. Syftet med arbetet är således att öka förståelsen för hur Ahlsell styr sin verksamhet, hur de använder principerna och se hur det påverkades under coronapandemin. Har krisen medfört att företaget agerade på ett sätt som är mindre i linje med beyond budgeting? Med det ovan nämnda har en fallstudie varit grunden i forskningsdesignen och metoden. Där en kvalitativ forskning med en induktiv ansats har följts för att sedan utföra semistrukturerade intervjuer hos ett antal respondenter inom företaget. I och med intervjuerna har målbilden varit att få ut nyanserad och djupgående information. Baserat på den insamlade empiriska datan samt analysen tillsammans med teorin, har slutsatserna varit att Ahlsell använder sex styrprinciper inom beyond budgeting i olika former. Vissa ligger helt i linje med beyond budgeting men andra ligger mindre i linje med styrprocesserna. Det framkommer i slutsatserna att coronapandemin inte påverkat företaget och styrprocesserna särskilt mycket alls. Ahlsell visade fina siffror och fortsatte att styra budgetlöst i samma riktning utan stora ändringar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)