Beyond budgeting under coronapandemin : En fallstudie på Ahlsell Sverige AB 

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Det finns forskning som säger att under en kris gynnas organisationer av att använda det  mer traditionella budgetsystemet och forskning som menar att den budgetlösa metoden  är att föredra. Det här undersöks genom att se hur sex stycken principer av beyond  budgeting används inom företaget Ahlsell Sverige AB. Syftet med arbetet är således att  öka förståelsen för hur Ahlsell styr sin verksamhet, hur de använder principerna och se  hur det påverkades under coronapandemin. Har krisen medfört att företaget agerade på  ett sätt som är mindre i linje med beyond budgeting?  Med det ovan nämnda har en fallstudie varit grunden i forskningsdesignen och metoden.  Där en kvalitativ forskning med en induktiv ansats har följts för att sedan utföra  semistrukturerade intervjuer hos ett antal respondenter inom företaget. I och med  intervjuerna har målbilden varit att få ut nyanserad och djupgående information.  Baserat på den insamlade empiriska datan samt analysen tillsammans med teorin, har  slutsatserna varit att Ahlsell använder sex styrprinciper inom beyond budgeting i olika  former. Vissa ligger helt i linje med beyond budgeting men andra ligger mindre i linje  med styrprocesserna. Det framkommer i slutsatserna att coronapandemin inte påverkat  företaget och styrprocesserna särskilt mycket alls. Ahlsell visade fina siffror och  fortsatte att styra budgetlöst i samma riktning utan stora ändringar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)