En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. Med det i åtanke är det problematiskt att det är svårt att hitta forskning på hur tillgänglighet och inkludering av elever med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter ser ut i verksamheten. Genom detta arbete undersöks: • hur relationen mellan kulturskolan och elever i anpassade grundskolan ser ut • hur relationen mellan kulturskolan och barn och unga med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter ser ut. Detta görs genom kvalitativa intervjuer med fem lärare, varav tre arbetar inom kulturskolan, och två i anpassade grundskolan. Utifrån arbetets resultat kan slutsatsen om ett behov av vidare prioritering av tillgänglighet och inkludering i kulturskolans verksamhet dras. Resultatet påvisar att det finns en positiv inställning till ett breddat deltagande i kulturskolan, men visar på brister i prioritering av tillgänglighet. I studien framkom uppsökande verksamhet som ett effektivt arbetssätt för att tillgängliggöra kulturskolan, men att sådana projekt är beroende av enskilda lärares engagemang och ambitioner. Då det varit svårt att hitta forskning som rör kulturskolans tillgänglighet för elever med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter finns behov av mer forskning på ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)