Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. Studien inriktar sig på social hållbarhet och är kvalitativ i form av intervjuer med förskollärare. Intervjuerna var semistrukturerade och genomfördes med fem förskollärare i en kommun.   Förskollärarna i studien resonerade att social hållbarhet är svårt men viktigt att inkludera i förskolans utbildning. De resonerade om vikten av att ha ett bra förhållningssätt och att möta barnen på deras nivå i undervisning för social hållbarhet. Förskollärarna beskriver att social hållbarhet innefattar; mänskliga rättigheter, jämlikhet mellan kön, klass och etniciteter samt kunskap om hur människor lever i världen. Undervisning för social hållbarhet handlar även om kulturskillnader enligt förskollärarna. De menar också att undervisning för social hållbarhet kan innefatta; hjälpa barn i andra delar av världen, värdegrundsarbete och likabehandlingsplan samt synliggöra olika levnadsförhållanden för barn i förskolan. De menar att det är svårt att samtala med barn om krig men att stöd i undervisningen skulle kunna vara bilderböcker, filmer och foton för att det ska bli undervisning på barnens nivå. Barn i förskolan kan även agera för social hållbarhet genom olika samarbeten och insamlingar.  Några saker som vi kommit fram till i studien är att läroplanen kan förtydligas i beskrivning av vad social hållbarhet innebär samt att förskollärare behöver mer utbildning om social hållbarhet. Ett annat bidrag från studien är kunskap om att undervisning för social hållbarhet kan genomföras på och utifrån olika systemnivåer i samhället. Den ekologiska systemteorin har hjälpt oss att synliggöra på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan och på vilken systemnivå. Vår motivering om att använda ekologisk systemteori är att den sociala dimensionen är ett globalt fenomen som berör alla nivåer i samhället. Vi anser att den har hjälpt oss att besvara frågan om på vilka olika sätt som social hållbarhet kan undervisas i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)