Sökning: "Natur- och teknikprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Natur- och teknikprogrammet.

  1. 1. Elevers syn på laborationernas lärandesyfte i gymnasiefysik

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Simon Lundberg; [2020]
    Nyckelord :kön; natur- och teknikprogrammet; elevers upplevelse; enkätundersökning.;

    Sammanfattning : I ämnesplanen för gymnasiet står det att det ska finnas experimentellt arbete i fysikundervisningen. Frågan är vad de bidrar till. LÄS MER

  2. 2. ”Jag bara känner mig nog inte riktigt som så, liksom, som en riktig matematiker eller vad man ska säga” : - En kvalitativ intervjustudie om att vara matematisk på natur- och teknikprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Linnéa Jansson; Jacob Sköldmark; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Natur- och teknikprogrammet; Matematisk identitet; föreställningar om kön; att “göra kön”;

    Sammanfattning : En elevs tankar om sig själv som matematisk tenderar att påverka valet av eftergymnasial utbildning inom matematik. Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt som elever på natur- och teknikprogrammet ser på sig själva i relation till matematik. LÄS MER

  3. 3. Hur ser gymnasielärare i tekniska ämnen på undervisning om hållbar utveckling i sammanhang av produktutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Foghammar; [2020]
    Nyckelord :Education for sustainable development; technology education; upper secondary school; undervisning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; teknikundervisning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Begreppet hållbar utveckling är mångfacetterat och undervisning om detsamma inbegriper många olika beröringsområden och kan komma till uttryck på många olika sätt inom tekniska undervisningsämnen. Denna studie utgår ifrån en definition av begreppet i de tre dimensionerna: ekologisk, social (social/kulturell) och ekonomisk. LÄS MER

  4. 4. Kommer du att välja natur ellerteknik? : om vad som styr elevers val av gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tomas Nilsson; [2018]
    Nyckelord :secondary school; school choice; nature program; technology program; gymnasievalet; naturvetenskapliga programmet; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Denna studie grundades dels i observationer i klasser i Naturvetenskapsprogrammet (NA) och teknikprogrammet (TE) där oväntade och oförklarliga skillnader mellan grupperna av studenter märktes, och dels i skillnader i statistiken som täcker dessa två program. Könsfördelningen är den mest uttalade skillnaden, där det är ungefär jämn fördelning på NA men med en betydande manlig överrepresentation på TE. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i elementär algebra med generella symboler : eller hur jag blev kompis med μ

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jesper Johansson; [2014]
    Nyckelord :algebra; elementär algebra; symbolhanterande algebra; gymalgebra; elementär algebra; symbolhanterande algebra; gymnasieskolan; teknikprogrammet; algebraisk förenkling; förstagradsekvationer; matematik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att testa, utveckla och jämföra elevers förmåga att lösa förstagradsekvationer samt förenkla algebraiska uttryck där den obekanta variabeln är av, för eleverna, familjär natur, x alternativt y, respektive en godtycklig symbol, till exempel λ eller σ. Deltagarna i studien har gjort ett inledande oförberett test varefter de under höstterminen i årskurs 1 har fått undervisning i ämnet under 32 timmar. LÄS MER