Sökning: "examensarbete malmö högskola 2014 lärande samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden examensarbete malmö högskola 2014 lärande samhälle.

  1. 1. Digital läsning. En studie om de nya litteraciteternas roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Hedendahl; Pernilla Unelind; [2016]
    Nyckelord :digital litteracitet; digitala verktyg; multimodala texter; läsförmåga; digital ojämlikhet; källkritik; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Tina Hedendahl och Pernilla Unelind (2016). Digital läsning. En studie om de nya litteraciteternas roll i skolan (Digital literacy. A study on the role of new literacies in school). LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amela Cehic; Julia Spicks Bernstein; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleverksamhet; interkulturellt arbetssätt; modersmål; Pedagoger; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för vilka arbetssätt pedagoger i förskolan använder sig av i arbetet med flerspråkiga barn och deras språkutveckling. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i relation till en likvärdig utbildning – Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Olsson; Amanda Brodén Borglin; [2014]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; fria skolvalet; matematik; mellanskolevarians; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Följande examensarbete behandlar formativ bedömning i relation till en likvärdig utbildning. Problemområdet grundas på en upplevelse där formativ bedömning förespråkas på lärarutbildningen. Samtidigt upplevs det en avsaknad av detta arbetssätt på den verksamhetsförlagda utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Musik som ett läranderedskap för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Nguyen MinhChau; Jdidi Amina; [2014]
    Nyckelord :estetiska; lärande; musikmetod; språkutveckling; sångstund;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns språkutveckling och vilka vinster som kan erhållas genom att tillämpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen är att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus på musik som verktyg i lärande för förskolebarns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Vilka strategier använder gymnasieeleverna när de lär sig ett modernt språk? / What type of methods do high school students use when they learn a modern language?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marzban Maryam; [2014]
    Nyckelord :Inlärningsstrategier hos gymnasieelever i moderna språk;

    Sammanfattning : Att lära sig flera språk utöver sitt modersmål är viktigt idag för att det är främjar kommunikationen mellan människor från olika delar av världen. Idag i Sverige studerar många gymnasieelever ett eller flera moderna språk och på så vis får de chansen att utveckla sig språkmässigt. LÄS MER