Motsägelsefullt hälsobudskap inom idrotten?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: De nordiska näringsrekommendationerna tillråder ökad konsumtion av frukt och grönsaker, dessutom ett begränsat intag av salt, socker och mättat fett. Föregående regering har låtit Livsmedelsverket och statens folkhälsoinstitut sammanställa strategier för att nå ökad folkhälsa (Livsmedelsverket & Folkhälsoinstitutet, 2005). Detta, med anledning av rådande folkhälsosjukdomar relaterade till osunda kostvanor. Idrottsanläggningar följer i dagsläget inte de rekommendationer eller mål som råder, vilket resulterar i ett dubbelt budskap då fysisk aktivitet uppmuntras men inte hälsosamma kostvanor. Syftet med denna studie är att kartlägga livsmedelsutbudet på idrottsanläggningars caféer samt att utforska konsumenternas åsikter om utbudet. Detta för att utforska om det finns en önskan till förändring, då det är ett arbete som vår profession har kunskapen att förändra. Tidigare studier, genomförda i Australien visar att livsmedelsutbudet på idrottsanläggningar till större delen består av mindre näringstäta alternativ, innehållande mycket socker och mättade fetter, så som godis, bakverk, glass, läsk och chips. Fyra idrottsanläggningar valdes ut till vår undersökning. Insamling av data genomfördes på två sätt, en observation- och enkätstudie. Resultatet i studien bekräftar vad tidigare forskning uppmärksammat och visar att utbudet på idrottsanläggningar består av livsmedel innehållande låg näringstäthet. En av anläggningarna har ett utbud med ungefär lika många näringstäta livsmedel som mindre näringstäta, medans de övriga anläggningarna serverar sötsaker i stora mängder. Denna anläggning utmärker sig från de andra eftersom den erbjuder fler näringstäta alternativ och dessutom är den enda som är privatägd. Vidare visar resultatet att 45 procent av respondenterna önskar fler näringstäta livsmedel i cafét på sin idrottsanläggning. Av dem var endast 5 procent ungdomar. Ett annat intressant fynd var att största delen av konsumenterna inte uppfattar att deras idrottsanläggningar uppmanar dem till hälsosamma matval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)