Cause-Related Marketing - En studie om konsumenters uppfattning av Rosa Bandet-produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte är att studera svenska konsumenters uppfattning om cause-related marketing på den svenska marknaden samt om detta påverkar deras köpbeslut. Undersökningen avser de CRM-kampanjer där företag samarbetar med välgörenhets-organisationer och tar fram specifika produkter för detta ändamål, som således kombinerar två varumärken. Vi har utgått från ett konsumentperspektiv då vi anser att detta på bästa sätt uppfyller vår problemformulering och syfte. Vi har utfört en kvalitativ studie för att möjliggöra förståelse av de bakomliggande anledningarna till respondenternas svar. Vi har använt oss av teorier om cause-related marketing och co-branding samt TORA-modellen vilken rör köpbeteende. Vi har genomfört elva stycken personliga kvalitativa intervjuer av konsumenter vilket utgör vårt empiriska underlag. Vi fann att samtliga respondenter hade en positiv syn på CRM men de varierade i sin kritiska syn på företagets intentioner. Trots den positiva synen var detta inte något som med bestämdhet leder till köp. Respondenterna angav att pris och kvalitet var mer betydelsefulla faktorer vi ett köpbeslut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)