Jakten på det stora fyndet - En studie om emotionell varumärkesförmedling genom yrkessåpor

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Forskare hävdar att framtidens konsumenter inte kommer att köpa produkter utan istället livsstilar, historier, upplevelser samt de känslor produkterna uttrycker. När relationen mellan konsumtion och identitet blir allt starkare och konsumenter i allt större utsträckning söker en mening genom sitt konsumerande, ställs således nya krav på företag och sättet de förmedlar sina varumärken. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka och erhålla en ökad förståelse för hur känslor konstrueras i association till varumärken genom storytelling, i så kallade yrkessåpor. Utgångspunkten är förlagd vid varuhuset Gekås i Ullared som medverkat i yrkessåpan ”Ullared”. Studien grundas på narrativa analyser av TV-seriens program med huvudfokus kring de känslor huvudkaraktärerna förmedlar kring varumärket Gekås. Studiens teoretiska ramverk utgörs av narratologi samt teorier om Word of mouth och storytelling. Slutsatser: Emotionell varumärkesförmedling genom yrkessåpor kan generera en stark effekt och kan därav vara ett ovärderligt marknadskommunikationsverktyg för företag, under förutsättningen att det utförs på rätt sätt. Genom yrkessåpornas karaktärer och interaktionen dem emellan, konstrueras diverse olika känslor vilka kan associeras och kopplas till varumärket. Vidare uppstår en högre grad av tillförlitlighet samt trovärdighet för budskap om sändaren är en person mottagaren kan relatera till. Budskap och känslor bör beröra mottagaren, vilket yrkessåpan genom dess "vanliga” människor som karaktärer kan bidra med. Författarna anser därför att framtidens marknadskommunikation i allt större utsträckning kommer att ämna nå budskapens mottagares känslor genom att fokusera på det emotionella i varumärkesförmedling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)