Från entusiasm och engagemang till tårar och ängslan : En fenomenografisk studie kring summativa bedömningssituationer i matematik ur ett elevperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Skolans uppdrag är att säkerhetsställa att alla elever har samma möjligheter att tillgodogöra sig kunskap och därmed utvecklas. Alla elever lär sig på olika vis och har också behov av att visa sina kunskaper på olika sätt. Ur ett specialpedagogiskt perspektiv blir vår roll som speciallärare att arbeta för en tillgänglig lärmiljö, där vi också ser till att elever som är i särskilda utbildningsbehov i matematik får rätt förutsättningar att visa sina kunskaper. För att kunna genomföra ovanstående behövs kunskap om bedömningsformer utifrån ett elevperspektiv. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om elevers uppfattningar av skriftliga summativa bedömningssituationer, i synnerhet elever i särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM, och hur bedömningssituationen påverkar deras möjligheter att visa sina kunskaper. Utifrån studiens syfte och frågeställningar genomfördes ett antal kvalitativa djupintervjuer som analyserades med hjälp av fenomenografin. Studiens empiri visar att elever generellt uppfattar summativa bedömningssituationer som stressande. Den visar också att vissa elever uppfattar att de får möjlighet att visa vad de kan. Elever i SUM däremot uppfattar situationen starkare, där stressen tar sig i uttryck i en negativ påverkan av arbetsminnet samt ger fysiska symptom såsom magont, illamående och huvudvärk. Slutsatsen som kan dras utifrån empirin är att elever i SUM påverkas i högre grad av summativa bedömningssituationer, vilket i sin tur leder till att de inte får rätt förutsättningar att visa sina kunskaper. Här blir vårt uppdrag som speciallärare att agera kvalificerad samtalspartner och rådgivare för att föra elevernas talan och se till att de får rätt förutsättningar att lyckas i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)