BAKGRUNDSBULLERS PÅVERKAN PÅ INLÄRNINGSMÖJLIGHETER I KLASSRUMSLIKA MILJÖER HOS BARN MED OCH UTAN HÖRSELNEDSÄTTNING En beskrivande litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att försöka kartlägga hur bakgrundsbuller påverkar förmågan till inlärning hos barn med och utan hörselnedsättning i deras lärmiljö. Metod: Arbetet är en beskrivande litteraturstudie. Databaserna PubMed och Cinahl användes för att söka artiklar. Materialet består av 14 artiklar publicerade mellan åren 2008–2016. Då syftet är att undersöka bullers påverkan i lärmiljön valdes artiklar där barnen var mellan 5–15 år. Resultat: Resultaten tyder på att barn både med och utan hörselnedsättning påverkas negativt i sin inlärning av bakgrundsbuller, framförallt yngre barn. Barn med hörselnedsättning bearbetar inkommande information mer än deras kontrollgrupp, framförallt när bakgrundsljud förekommer. Barn med hörselnedsättning får mer kognitiv belastning för att kunna förstå innehållet i tal. Resultaten tyder också på att olika slags buller har olika påverkan på barns igenkänning och taluppfattning. Konklusion: Resultaten var relativt enade men det förekom studier där barnen inte påverkades i samma utsträckning av bakgrundsbuller. Det är svårt att dra generella slutsatser om hur barn påverkas av bakgrundsbuller då artiklarna berör olika sorters buller och deras olika påverkan på barns inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)