Ateljén i förskolan som en arena för barns inflytande : En kvalitativ studie med utgångspunkt i pedagogers samtal.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Det här examensarbetet fokuserar på barns initiativ till inflytande i förskolans ateljé. Syftet är att studera hur pedagoger i förskolans verksamhet talar om villkor för barns inflytande i den egna verksamhetens ateljé. Detta sker utifrån en socialkonstruktionistisk och diskurspsykologiskansats, genom tre fokusgruppsamtal från tre olika förskolor där det i varje samtal deltar tre till fyra pedagoger från olika avdelningar. Samtalen som uppgår till totalt 100 min, spelas in och transkriberas. Materialet kategoriseras efter vilka variationer som uppstår i samtalen genom analysverktyget retorisk organisering. Detta skapar teman där vi väljer ut representativa utdrag ur transkriberingen som sedan analyseras genom samtalsanalys och kodning, samt genom att ställa hypoteser kring funktionen med och effekten av det pedagogerna säger. I vårt resultat framgår det att tillgängligheten, både i den fysiska miljön och hur tillgänglig pedagogen är, utgör villkor som har betydelse för barns inflytande i förskolans ateljé. Det framgår också att ateljén ofta blir en miljö där pedagogerna introducerar och planerar både vilket material som ska användas och vad som ska skapas. Vi menar att barn bör ges inflytande i hela skapandeprocessen genom att till exempel vara med och planera och beställa in material. Många av pedagogerna talade också kring tid, miljöns utformning och personaltäthet som resurser som möjliggör för barns inflytande i ateljén. Vi menar därför att pedagoger i förskolan måste ges fler resurser men också finna nya sätt att använda de resurser som finns för att möjliggöra för både sitt eget inflytande och barnens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)