Sökning: "the pre-school class"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden the pre-school class.

  1. 1. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER

  2. 2. Smakfylld hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om hur lärare har arbetat och planerar att arbeta med smak kopplat till läroplanen och smakens betydelse och påverkan i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Camilla Tengström; Katarina Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background How people experience taste is affected by many different factors such as taste buds, emotions, other senses and memories. Research shows that one of the most important things for the students when they cooked in Home and Consumer Studies was that the food tasted good. LÄS MER

  3. 3. Rytm och musik i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om hur rytm och musik används som språkutvecklande verktyg i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Jennifer Doverfors; [2021]
    Nyckelord :music; rhythm; Swedish lessons; year F-3; teachers; language development; musik; rytm; svenskundervisning; årskurs F-3; lärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : I grundlärarutbildningen för förskoleklass och årskurs 1–3 undervisas om musikens positiva inverkan och hur musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg i svenska. Trots detta upplever jag att musik och rytm användas enbart i gruppstärkande syfte under den verksamhetsförlagda utbildningen. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv” : ”Det är ju det hela skolgången syftar till: att förbereda för ett kommande yrkesliv”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Sannefur; Ulrika Ring; [2021]
    Nyckelord :study and career guidance; compulsory school; teachers perspective; wide career guidance; studie- och yrkesvägledning; grundskola; lärarperspektiv; vid vägledning;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshem 2011 står det att skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. Forskning inom studie- och yrkesvägledning visar på stora brister hur området integreras i skolan. LÄS MER

  5. 5. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En undersökning av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Kristiansen; Anna Allebert; [2021]
    Nyckelord :Developmental ecological niche theory; picture books; transition from pre-school to preschool class; transition process; Bilderböcker; utvecklingsekologiska nischteorin; övergång från förskola till förskoleklass; övergångsprocess;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate a selection of picture books about the start of school to see how children's transitions from preschool to preschool class are depicted. This is to further investigate whether picture books can be used as a complement to transition activities. LÄS MER