Problemlösning i matematiken och kooperativt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Målet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för kunskapsutveckling i relation till problemlösning i matematik när elever i de yngre skolåren arbetar med metoden kooperativt lärande. Arbetet baseras på resultat från forskningsartiklar som valts ut via sökningar i databaserna SwePub, Education Research Complete, ERC, ERIC och Libsearch. Artiklarna är noggrant granskade enligt frågeställningarna som är: "Är kooperativt lärande gynnsamt när det kommer till att lösa matematikproblem?” Och ”Vad är lärarens roll i relation till problemlösning och kooperativt lärande?” Resultatet visar att kooperativt lärande i samband med problemlösning har positiva effekter för eleverna. Elever som arbetar kooperativt har större möjlighet att lära av varandra, dock tar det både mer tid och ansträngning av både elever och lärare att arbeta kooperativt. Vikten av hur gruppkonstellationerna ser ut är också av betydelse. Lärare som har ett intresse i problemlösning har lättare att få elever intresserade, som lärare måste man förbättra elevers skicklighet i problemlösning och på så sätt kan man få engagerade elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)