Varumärkesbyggande arkitektur : Arkitekturens betydelse för uppfattningen av en nation

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Senaste hundra åren har design utgjort en betydande komponent för uppfattningen av en nation. Typiska faktorer som utgör identiteten av en nation är ekonomi, kultur och politik, där nationers urbana miljö och uttryck utgör en betydande del för att utmärka och identifiera nationen. Den urbana miljön har också stor inflytande för att attrahera turism vilket har betydande effekt för en nations ekonomi och internationella rykte. Nation brand syftar till att göra nationer internationellt synliga genom de olika kvalitéer nationen besitter. Varumärket för en nation fungerar som identitetsskapande och som differentierande faktor, och består av flera faktorer som ekonomiska, politiska, sociala och kulturella. Arkitektur har genom flera epoker uttryck nationers ambitioner samt kunskaper. Flera arkitektoniska strukturer står oftast som nationella symboler för den internationella publiken. Denna studie har till uppgift att undersöka hur arkitekturen påverkar uppfattningen av en nation. Studien genomförs med kvalitativa metoder, vilka är semistrukturerad intervju och netnografi. Teorier studien omfattas av är nation brand och brand equity. Studien ämnar besvara forskningsfrågan: Hur fungerar arkitektur som formande faktor för uppfattningen av en nation? Resultatet påvisar att arkitektur är aktivitetsskapande vilket främjar turism. Det i sin tur bidrar till det ekonomiska kapitalet och även den internationella uppfattningen av nationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)