Sökning: "teckenskapande aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teckenskapande aktiviteter.

  1. 1. YOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helene Carlsson; [2020-08-10]
    Nyckelord :undervisning; vård- och omsorgspersonal; undersköterska; färdigheter; kompetens; instruktionsvideo; YouTube; innehållskvalitet; utvärdering; multimodalitet; design för lärande; didaktisk design; metafunktioner;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, med utgångspunkt i gymnasieskolans styrdokument, beskriva och analysera hur kravet på att vård och omsorgsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt kommer till uttryck i de aktuella videoklippen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares beskrivningar av barns berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leah Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :berättande; didaktisk design; förskola; kommunikation; literacy; multimodalitet; semiotik;

    Sammanfattning : Grundtesen är att barn i förskolan använder resurser, medier och teknologi i sitt meningsskapande och erövrande av språk. Förutom texter möter barn bilder, tecken och andra skriftspråkliga aktiviteter som är komplexa och varierade. Barns läsande och skrivande förenades och har fått en utvidgad betydelse i begreppet literacy. LÄS MER

  3. 3. Omsorg i det digitala gränssnittet : En observationsstudie om omsorg och surfplattor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Freja Johnselius; David Rovaris; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; omsorg; surfplattor; handlingsutrymme; meningserbjudande; digitalt gränssnitt; pedagogisk kompetens; multimodal och designorienterad teori.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att observera hur omsorg görs i det digitala gränssnittet i relation till surfplattor i en förskolekontext och vi har utfört observationer på en förskoleavdelning med barn i åldrarna 1-3 år. Resultaten analyseras utifrån multimodal- och designorienterad teori och utgår från omsorg som en pedagogisk kompetens som kan möjliggöra ett omsorgsfullt samspråkande. LÄS MER

  4. 4. Kunskapsrepresentationer via film. En studie inom grundskolans fysikämne i syfte att understödja kunskapsbedömning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sverker Aasa; [2016]
    Nyckelord :fysiklaborationer; kunskapsrepresentationer; teckenskapande aktiviteter; film;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla en metod för lärare och elever att inom fysikundervisning använda modern teknik som ett undervisningsverktyg vid formativ och summativ bedömning. Den metod som utvecklas baseras på film där filmade redovisningar utgör underlag för kunskapsbedömning. LÄS MER

  5. 5. Mindfulness som aktivitet i förskolan : En videoetnografisk fallstudie om pedagogers didaktiska design

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Almryd; [2016]
    Nyckelord :Mindfulness; Didaktisk design; Teckenskapande; Förskollärare; Barn; Förskoledidaktik; Multimodalitet;

    Sammanfattning : I den här studien har jag behandlat frågor som rör alla barn i förskolan samt de pedagoger som dagligen arbetar med barnen. En kvalitativ studie har genomförts genom videoobservationer som tydligt har visat hur pedagoger designar mindfulness-aktiviteter i förskolan. LÄS MER