Sökning: "fysiklaborationer"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet fysiklaborationer.

  1. 1. Laborationers inverkan på fysikundervisning i grundskolans senare år : En kvalitativ studie av laborationer ur ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Reem Alkhatib; [2023]
    Nyckelord :Fysiklaborationer; högstadiet; fysik; förståelse; intresse; praktiskt arbete;

    Sammanfattning : The impact of laboratory work on physics teaching in primary school in later years.A qualitative study of laboratories from a teacher's perspective. LÄS MER

  2. 2. Fysikstudenters minnen av fysiklaborationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Gustav Linnarsson; [2022]
    Nyckelord :Fysik; minne; didaktik;

    Sammanfattning : Laborationer är en metod som endast existerar inom skolan vars syfte är att befästa teori och hur man genomför experiment. Inom svensk gymnasiefysik ska elever lära sig planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer. LÄS MER

  3. 3. Fysiklaborationer på gymnasieskolan : En kvalitativ studie om fysiklaborationer ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Nobakhti Afshar; [2021]
    Nyckelord :Fysiklaborationer; gymnasieskolan; enkätstudie; intervju; öppna och slutna laborationer; fysiska och datorbaserade laborationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och få en förståelse av hur gymnasieelever tolkarfysiklaborationer i helhet, syften med fysiklaborationer, öppna och slutna laborationer samtfysiska och datorbaserade laborationer. I bakgrunden har det använts olika material såsomforskningar, information utifrån Skolverket och styrdokumenten. LÄS MER

  4. 4. Värmekameror i fysiklaborationer - Elevens perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Li Pöder Balkeståhl; [2020]
    Nyckelord :motivation; inlärning; dissonans; konceptuell förändring; resursramverk;

    Sammanfattning : Värmekameror kan hjälpa visualisera värme, som är ett svårt område för elever. Syftet med uppsat-sen är att belysa elevernas perspektiv på hur värmekameror påverkar deras inlärning om termiskafenomen, genom att dels fråga hur kamerorna påverkar elevernas motivation och inlärning, delsfråga om det finns några skillnader på denna påverkan beroende på om undervisningen byggerpå dissonant eller konstruktiv strategi. LÄS MER

  5. 5. Elevers syn på laborationernas lärandesyfte i gymnasiefysik

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Simon Lundberg; [2020]
    Nyckelord :kön; natur- och teknikprogrammet; elevers upplevelse; enkätundersökning.;

    Sammanfattning : I ämnesplanen för gymnasiet står det att det ska finnas experimentellt arbete i fysikundervisningen. Frågan är vad de bidrar till. LÄS MER