Carpe momentum!

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. Vidare bidrar studien med en ansats att fördjupa kunskapen om och förståelsen av den situationsstyrda undervisningens betydelse i fritidshemmet. Det teoretiska ramverket vilar på relationell teori, eller relationell pedagogik, som det ofta benämns. Genom detta synsätt analyseras studiens resultat, för att förstå hur lärares förhållningssätt och relationer till eleverna skapar möjlighet till undervisning i stunden genom att beakta elevernas initiativ. Situationsstyrd undervisning betraktas, utifrån didaktisk teori, inte som undervisning, eftersom den inte är planerad och därför svår att utvärdera. Den fångar i regel dessutom bara upp ett fåtal elever. Läroplanen (Lgr22, 2022) anför dock att fritidshemmet främst ska utgå ifrån denna undervisningsform, den situationsstyrda. Studien visar hur lärare skapar undervisningstillfällen i stunden genom att möta upp elevernas varierade intressen och behov och på vilka sätt denna undervisning har betydelse i fritidshemmet. I analysen framträder lärares förhållningssätt och hur de arbetar för att möjliggöra förtroendefulla relationer till eleverna. I analysen framträder också hinder eller problem för pedagogiska möten och lärares möjlighet att skapa förtroendefulla relationer till eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)