Sökning: "undervisning i stunden"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden undervisning i stunden.

  1. 1. Förskollärarnas roll i den matematiska undervisningen : Spontan och planerad undervisning i förskolans lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Kjellgren; Vesna Lerinsson; [2024]
    Nyckelord :Spontan undervisning; Planerad undervisning; Matematik; Förskola; Förskollärare; Lärmiljöer;

    Sammanfattning : Inledning  Av Skolinspektionens granskning av olika förskolor i Sverige framgick det att skillnader gällande deras utvecklingsarbete med matematik som undervisningsämne var stor. Det framgick även att större delen av de granskade förskolorna inte undervisar i linje med läroplanens riktlinjer som omfattar olika strävansmål som rör barns utveckling i matematik. LÄS MER

  2. 2. Carpe momentum!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Lundin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; situationsstyrd undervisning; relationell pedagogik; pedagogiska förhållningssätt; pedagogiska relationer; omsorg; pedagogisk omtanke; embodiment; undervisning i stunden;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. Vidare bidrar studien med en ansats att fördjupa kunskapen om och förståelsen av den situationsstyrda undervisningens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Planerad undervisning kan även vara i stunden, det handlar om vad du tänker här och nu : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Olofsson; Johanna Stridh; [2023]
    Nyckelord :Förskola; ramfaktorer; förutsättningar; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka åtta förskollärares erfarenheter av planerad undervisning. Vi ville undersöka vilka förutsättningar förskollärare beskriver att de har för att bedriva planerad undervisning samt när den planerade undervisningen i förskolan sker. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av elevers attityder till läsning och undervisningsstrategier - En fenomenologisk studie utifrån undervisning i ämnet svenska årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel Joelsson; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Undervisningsstrategier; attityder till läsning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka hur ett antal lärare uppfattar elevers attityd till läsning och vilka undervisningsstrategier lärarna i ämnet svenska för årskurserna 4-6 uppger att de använder sig av. Frågeställningarna som studien syftar till att besvara är ‘hur uppfattar lärarna elevers attityd till läsning?’ och ‘vilka undervisningsstrategier uppger lärarna att de använder sig av?’. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelse av elevers attityder till läsning och undervisningsstrategier : En fenomenologisk studie utifrån undervisning i ämnet svenska årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martin Karlsson; Daniel Joelsson; [2023]
    Nyckelord :Undervisningsstrategier; attityder till läsning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Teori och metod  Studien utgår från en fenomenologisk teori med en fenomenografisk forskningsansats. Där lärares uppfattningar inom fenomenet attityder till läsning har undersökts. LÄS MER