Att vårda barn i livets slutskede – Sjuksköterskors upplevelser : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund Det dör cirka 5 miljoner barn globalt varje år, Forskning och litteratur påvisade att sjuksköterskans kommunikativa förmåga med såväl barnet som dess familj är av central betydelse för att kunna tillämpa kvalitativ vård vid livets slutskede. Sjuksköterskors kunskaper och färdigheter var betydelsefullt för barnet och familjen vid vård av barn i livets slutskede. Syfte Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser att vårda barn i livets slutskede. Metod Examensarbetet genomfördes som en strukturerad litteraturstudie med inslag av den metodologi som används vid systematiska översikter. Resultatet baseras på 14 kvalitativa vetenskapliga artiklar. Resultat Sjuksköterskorna upplevde både positiva och negativa känslor när ett barn var i livets slutskede. Olika sorters strategier tillämpades för att sjuksköterskorna skulle kunna hantera upplevda känslor. En relation mellan sjuksköterskor, barnen och familjen skapades vid vård av barn i livets slutskede. Erfarenhet och utbildning om att vårda barn i livets slutskede upplevde sjuksköterskorna var betydelsefullt. Slutsats Det var av stor betydelse att sjuksköterskor fick adekvat support och tillfälle att bearbeta och reflektera över händelser som skett under vården av ett barn i livets slutskede. Det var även viktigt med utbildning, speciellt för nyexaminerade sjuksköterskor. En sjuksköterska ska vara medveten om den relation som har skapats med barnet och familjen och handla adekvat och professionellt utefter det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)