Ledare och Korporativt Varumärke - Konsten att skapa en enad identitet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att kombinera litteratur kring korporativt varumärke och ledarskap för att skapa ett teoretiskt ramverk. I vårt ramverk vill vi lyfta fram en effektiv ledares egenskaper och roll då det korporativa varumärket kommuniceras internt. Vidare vill vi studera ledare på ett företag för att skapa förståelse för hur de gör och om de använder den effektiva ledarens egenskaper då det korporativa varumärket kommuniceras internt. För att besvara uppsatsens syfte har vi gjort en litteraturstudie samt använt oss av en kvalitativ fallstudie. I fallstudien har vi använt oss av primärdata, i form av intervjuer, samt sekundärdata. Vi har sammanställt ett teoretiskt ramverk. I våra slutsatser har vi kommit fram till att en organisations kärnvärden är utgångspunkten i arbetet med det korporativa varumärket. Det är ledarens ansvar att med hjälp av sina egenskaper konkretisera organisationens kärnvärden och förankra dem inom organisationen genom upprepning. För att underlätta detta arbete ska ledare förses med hjälpmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)