Optimering av Högskolebibliotek

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design; KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

Sammanfattning: Det akademiska biblioteket utgör en viktig del av studentens studietid som en tillhandahållare av vetenskaplig litteratur. De senaste decenniernas digitalisering har förändrat biblioteket i grunden. I takt med att mer tryckt material övergår i elektronisk form i databaser blir beroendet av fysiska medier mindre. Intresset för uppgiften har sin förankring i att balansera detta förhållande genom en lukrativ gestaltning av det fysiska studierummet. Det skall vara en plats som bidrar till att studenter känner sig såväl avslappnade som motiverade för att fullfölja sina skoluppgifter. En implementering av detta gjordes i form av ett ombyggnadsförslag för utbildningen Byggteknik & Designs befintliga lokaler på Kungliga Teknisk Högskolan.  I samband med utredningen om hur dagens akademiska bibliotek ser ut besöktes ett antal sådana i Stockholmsområdet med intervjuer bland personal. Vid studiebesöken undersöktes principiella frågor som rör studiemiljön, ombyggnader och studenters beteendemönster. Sådan information tillät oss att identifiera vissa av biblioteksmiljöns problemområden, för att därefter kunna lösa dessa.  Med användning av gällande riktlinjer och standarder utarbetades en arbetsmiljö som ger rätt förutsättningar för aktivitetsbaserade studier. Det gäller exempelvis noggrann planering av artificiell ljussättning. Likaså var förhållning till naturligt ljus viktig, och genom Svensk standardkrav för dagsljusinsläpp kunde dess inverkan på bibliotekslokalen kontrolleras. Detta är exempel på arbetet med att utnyttja och förbättra lokalens egenskaper ur ett arkitektoniskt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)