Inga förändringar är bra förändringar – en kvalitativ samtalsstudie av gymnasielärares attityder kring implementeringen av Lgy11 i religionskunskap på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syfte:Det övergripande syftet med följande uppsats är att belysa problematiken kring implementering avgymnasiereformen 011 med utgångspunkt i lärares attityder till styrdokumenten för religionsämnet pågymnasiet.Metod och material:Datainsamlingen i föreliggande studie bygger på en kvalitativ metod där 6 gymnasielärare i religionskunskap pågymnasiet i enskilda, semistrukturerade, intervjuer får chansen att ge sin syn på innehållet och utformningen avde styrdokument som följer med Lgy 11 och hur det uppfattar att dessa har påverkat den egna praktiken.Studiens respondenter får även möjlighet att ge sin syn på reformen i stort. Till grund för studien ligger deslutsatser som dras i SOU (007:8 & 008:7) och tidigare forskning kring lärares attityder och reformarbete iskolan, samt de större förändringar Skolverket framhåller i styrdokumenten för religionskunskap på gymnasiet iLgy11.Resultat:Resultatet av föreliggande studie visar att respondenternas attityder är mångfacetterade och skiftar beroende påvilka aspekter av implementeringen av Lgy11 de uttalar sig om. Attityderna kan också skifta från person tillperson. I denna uppsats identifieras tre olika typer av attitydkategorier bland respondenterna (paradigmatisk,evolutionistisk och kumulativ) som alla medför såväl hinder som fördelar vid implementeringen av Lgy11.Slutligen visar författarna på hur dessa attityders samspel med en rad andra faktorer har inflytande förimplementeringsprocessen.Betydelse för läraryrketResultaten av föreliggande studie visar hur komplex och bräcklig implementeringen av en ny skolreform kanvara och aktualiserar därigenom demokratiaspekten i styrningen av den svenska skolan. Vill vi att demokratisktfattade beslut ligga till grund för verksamheten på skolor runtom i Sverige är det av yttersta vikt attuppmärksamhet ägnas åt de hinder och fallgropar som kantar implementeringen av dessa beslut. Annars är riskenatt vi får en svensk skola där verksamhetens innehåll och utformning styrs av enskilda individer. Något somskulle skaka om det svenska samhällets demokratiska fundament i grunden. Som blivande lärare är det såledesav yttersta vikt att reflektera över hur man själv bör förhålla sig till beslut som rör skolan i allmänhet och Lgy11 isynnerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)