Designprinciper för utveckling av låginteraktiva infotainmentsystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Infotainment har under de senaste åren blivit ett allt större område inom informations- och kommunikationsteknik. De största användningsområdena för begreppet är inom bilindustri och kollektivtrafik, varav det förstnämnda är ett område som studerats i stor utsträckning av interaktionsdesigners och forskare. Eftersom infotainmentsystem i bilar bygger på en hög grad av interaktion mellan förare och system, blir forskningsresultaten svåra att applicera på infotainmentsystem med en låg interaktionsnivå, som de inom kollektivtrafiken. Den forskning som gjorts är dessutom ofta centrerad till bilspecifika interaktioner såsom funktioner baserade på röststyrning och handgester. I syfte att bredda forskningen kring interaktionsdesign för låginteraktiva infotainmentsystem, har uppsatsförfattarna prövat ett antal hypotetiska designprinciper härledda från framstående ramverk inom HCI på infotainmentsystem i kollektivtrafiken. Hypotesernas validitet har testats genom en enkätundersökning riktad till resenärer. Resultaten indikerar att en majoritet av de studerade riktlinjerna kan användas för att skapa mervärde för användare. Återkoppling, minimal minnesbelastning, intuitiv utformning, enhetlighet, felhantering samt tydlighet och struktur visades vara viktiga aspekter att ta hänsyn till vid utformning av gränssnitt för låginteraktiva infotainmentsystem. Dessa designprinciper kan utgöra en bra utgångspunkt i syfte att skapa ett större underlag för utvecklare av låginteraktiva infotainmentsystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)