Sökning: "kognitiv marknadsföring"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden kognitiv marknadsföring.

  1. 16. Grön kommunikation? : En kvalitativ studie ur publikperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anneli Utas; [2017]
    Nyckelord :Behov; kognitiv dissonans; risk; hållbarhet; sociala konstruktioner; grön marknadsföring; CSR.;

    Sammanfattning : SYFTE:                                               Att undersöka hur så kallad grön kommunikation, med en tydlig utgångspunkt i hållbarhet, tas emot av konsumenter. För att illustrera problematik som kan uppstå, valdes kommunikation från ett företag som i sammanhanget är mycket kontroversiell; Preem – säljare och producent av drivmedel. LÄS MER

  2. 17. Facebook och dess marknadsföring riktad mot ungdomar : En studie om ungdomars attityd mot marknadsföring på Facebook

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Adam Abrahamsson; Kenan Secic; [2016]
    Nyckelord :Marketing; Facebook; Ungdomar; Attityd; Kognitiv utveckling; Rationellt tänkande;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Titel: En studie om ungdomars attityd mot marknadsföring på Facebook Författare: Adam Abrahamsson och Kenan Secic Handledare: Anders Wrenne Institution: Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, FE1453 Omfattning: 15 högskolepoäng               Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med kunskap kring hur marknadsföring på Facebook kan påverka ungdomar, samt vilken medvetenhet och uppfattning det finns hos denna målgrupp om marknadsföringen på Facebook. Vi är även intresserade av att titta på om det finns eventuella skillnader mellan ungdomarna utifrån perspektiven kritiskt och rationellt tänkande. LÄS MER

  3. 18. Ungdomars attityder till tobak

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Amanda Friberg; Emelie Andersson; [2014]
    Nyckelord :exponering; tobak; Cognitive dissonance; exposure; attitude; tobacco; Kognitiv dissonans; attityd;

    Sammanfattning : Denna undersöker hur ungdomars attityder till tobak påverkas av olika typer av exponering. Det finns idag specifika begränsningar och restriktioner för hur marknadsföring av tobak får se ut i Sverige men trots det exponeras vi dagligen på sociala medier, i affärer och liknande, ofta utan vidare medvetenhet. LÄS MER

  4. 19. Emotionell Marknadsföring på lång och kort sikt

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Robin Åhman; Thobias Bergsmo; [2013]
    Nyckelord :Marknadsföring; Emotionell; Rationell; Kognitiv psykologi;

    Sammanfattning : Målet med denna undersökning och uppsats är att klargöra vilka aspekter som är viktiga inom emotionell marknadsföring. Uppsatsen ämnar klargöra emotionell marknadsförings styrka att förbättra försäljning av produkter samt hur den bör användas för bästa effektivitet. LÄS MER

  5. 20. Det enda som ska spräckas är myten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Mikaela Bengtsson Sandåker; Jessica Hansson; Amelie Lund; [2012]
    Nyckelord :enkätundersökning; LinkedIn; unga vuxna; Twitter; marknadsföring; kostnadseffektivitet; utvärdering; budskapsstrategier; målanalys; målgruppsanalys; medievalsstrategi; exponering; RAS; pilotstudie; normkritiskt arbete; tystnadsspiral; omvärldsanalys; agenda-setting; opinionsbildning; föreställningar; myth; myt; Goodle AdWords; virusmarknadsföring; viral marknadsföring; kommunikationsplanering; sociala medier; Instagram; Youtube; edutainment; Gunilla Jarlbro; sexualundervisning; skolundervisning; ungdomar; Spotify; Facebook; priming; UM; Ungdomsmottagningen; FHI; Statens Folkhälsoinstitut; vaginal corona; strategisk kommunikation; strategic communication; slidkrans; Riksförbundet för sexuell upplysning; RFSU; health communication; hälsokommunikation; mödomshinna; hymen; bombmatta; organisk tillväxt; utbildning; word-of-mouth; word-of-mouse; normer; folkhälsa; gymnasieskolor; extern kommunikation; selektivitet; noder; kognitiv dissonans; påverkan; medier; oskuld; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi har undersökt ifall myten om mödomshinnan lever kvar bland ungdomar. Efter att ha gjort en enkätundersökning bland gymnasieelever kan vi konstatera att den gör det. Syftet har varit att undersöka hur man kan förändra ungdomars föreställningar med hjälp av kommunikation. LÄS MER