Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Varför inte fler? : Kvinnliga elever på gymnasieskolans tekniska program - En undersökning kring gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Rapporten baseras på en empirisk studie och en litteraturstudie. Syftet är att belysa några av de anledningar till att flickor och kvinnor utesluter tekniken och i synnerhet väljer bort den vid gymnasievalet. LÄS MER
12. Speaking about grammar : English teachers' perspective on inductive and deductive teaching in upper secondary education.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : English is the most widespread language in our society and is realised and represented through language teachers in classrooms all over the world. The content of the subject is concretised through a document called syllabus. LÄS MER
13. Teknikprogrammet på gymnasiet och få kvinnliga elever som söker : En studie om orsakerna till den låga andelen kvinnliga elever på teknikprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Denna undersökning syftar till att se vilka anledningar som finns till kvinnliga elevers val, eller snarare bortval av utbildning inom teknik, och vad som kan vara de bakomliggande faktorerna som bidrar till eller avgör att få kvinnliga elever väljer teknikprogrammet. Utbildningsvägar med tekniska inriktningar lockar fortfarande endast ett fåtal kvinnliga elever. LÄS MER
14. ─ Nu kan fan inte Tobias klaga! : En studie av gymnasieelevers upplevelser av kamratrespons på medieproduktioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study was to find out more about upper secondary school students ́ experience of peer response to media productions, eg movies and digital stories. We also explored how they learn peer response, how they use it and how peer response affects students’ choice of content for the media productions that they produce. LÄS MER
15. Riktlinjer för utformandet av sjävrättande digitala matematikuppgifter : Att utforma uppgifter så att gymnasieelever kan använda dem som verktyg för självbedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att tillhandahålla riktlinjer för hur självrättande digitala matematikuppgifter kan utformas så att elever i den svenska gymnasieskolan kan använda dem som verktyg för formativ självbedömning. Den första delen av arbetet försöker skapa en bild av vad Skolverket förväntar sig från studenter. LÄS MER