Sökning: "Är utbildning ett måste"

Visar resultat 1 - 5 av 1208 uppsatser innehållade orden Är utbildning ett måste.

  1. 1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  2. 2. SE KVINNAN BAKOM KÖNET. Sjuksköterskors attityder, kunskaper och erfarenheter av kvinnlig könsstympning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vera Lundberg; Hanna Widlund; [2024-01-29]
    Nyckelord :attityder; erfarenheter; kunskaper; kvinnlig könsstympning; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som resultat av ökad migration kan sjuksköterskor i Sverige stöta på kvinnor och flickor som riskerar att genomgå eller har genomgått kvinnlig könsstympning, KKS. Könsstympning innebär att delar av eller hela det kvinnliga könsorganet skärs bort eller skadas utan medicinsk anledning vilket kan leda till allvarliga och långvariga komplikationer. LÄS MER

  3. 3. Malnutrition i Kapstaden : en kvalitativ studie om erfarenheter av att arbeta med malnutrition och dess bakomliggande orsaker

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Fanny Arebark; Ellen Sandahl; [2024]
    Nyckelord :Cape Town; Malnutrition; Non-governmental organizations; Prevention; Strategies; Icke-statliga organisationer; Kapstaden; Malnutrition; Prevention; Strategier;

    Sammanfattning : Bakgrund Malnutrition är ett omfattande problem i Sydafrika och är orsaken bakom nästan hälften av dödsfall hos barn under 5 år i Sydafrika. Undernäring ger både kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser på individ- och samhällsnivå. LÄS MER

  4. 4. Evaluation of Open-source Threat Intelligence Platforms Considering Developments in Cyber Security

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Love Andrén; [2024]
    Nyckelord :Threat Intelligence; Open-source; Information Sharing; Cyber Security;

    Sammanfattning : Background. With the increase in cyberattacks and cyber related threats, it is of great concern that the area still lacks the needed amount of practitioners. Open-source threat intelligence platforms are free platforms hosting related information to cyber threats. LÄS MER

  5. 5. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER