Sökning: "åldersindelning i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden åldersindelning i förskolan.
1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER
2. Normer som syns i olika gruppering av barn i förskolan utifrån ålder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstraktUtifrån våra egna verksamhetsförlagda utbildningar i förskoleverksamheter har vi båda lagt märke till att olika förskolor har olika sätt att gruppera barnen. Det verkar dock inte finnas någon uppenbart uttalad anledning för dessa olika former av grupperingar. LÄS MER
3. Ålderssammansättning i Förskolan : En studie om olika barngrupper och de yngsta barnens lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta pedagogers och förskolechefers tankar om olika åldersammansättningar i förskolan och om de små barnens lärande och utveckling i dessa. För att komma fram till ett resultat så intervjuades pedagoger och förskolechefer på tre olika förskolor med olika åldersindelning; åldershomogen, småbarnsavdelning samt utvidgad syskongrupp. LÄS MER
4. Förskolors profilering : om att förskolor nischar sig mot Reggio Emiliafilosofin
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syfte med detta arbete är att få en djupare förståelse för varför många pedagoger väljer att nischa sin verksamhet och då framförallt mot Reggio Emiliafilosofin. Vi vill undersöka vad det är som lockar pedagogerna med Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER
5. Ett förändrat förhållningssätt : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers syn på att arbeta Reggio Emilia-inspirerat i förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Studien är en kvalitativ, empirisk undersökning som baseras på intervjuer med sex pedagoger som arbetar på Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Reggio Emilia-filosofin växte fram i norra Italien efter andra världskriget och introducerades i Sverige under början av 1980-talet. LÄS MER