Sökning: "åtgärdsprogram särskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden åtgärdsprogram särskola.

  1. 1. Matematiken i skolan-utifrån hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare har upplevt den

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Karlsson; Marie Ingvarsdotter; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Intellektuell funktionsnedsättning; Sociomatematiska normer; Integrering; Inkludering;

    Sammanfattning : I skolans verksamhet ska alla elever få tillgång till undervisning och kunskap utifrån sina förutsättningar och behov. När eleven har en intellektuell funktionsnedsättning krävs en anpassad miljö och ett anpassat material vare sig eleven går i särskola eller som integrerad elev i grundskoleklass. LÄS MER

  2. 2. "Utan spaning ingen aning" : En studie av speciallärares uppfattningar av arbetet med kartläggning, extra anpassningar och åtgärder för elever i grundskolan och grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anneli Juholt; [2017]
    Nyckelord :kartläggning; extra anpassningar; åtgärder; särskola; kunskapskrav; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genomförandet av kartläggning och pedagogisk bedömning för att kunna sätta in rätt åtgärd för en elev är ett komplext arbete. Målet är alltid att eleven ska få den bästa förutsättningen för att utvecklas på flera plan. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar och särskilt stöd i särskolan : En studie om hur de nya bestämmelserna i skollagen angående extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram tolkas och genomförs i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sofia Strandh; Anette Falkenström; [2015]
    Nyckelord :Dokumentation; Extra anpassningar; Rutiner; Skollagen; Särskilt stöd; Särskola; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur rektorer och lärare i särskolan tolkar och genomför extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram enligt de nya bestämmelserna i Skollagen och Skolverkets allmänna råd. För att söka svar har vi intervjuat fyra pedagoger och tre rektorer i fem olika särskolor i sammanlagt tre olika kommuner. LÄS MER