Sökning: "”I Ur och Skur”"

Visar resultat 6 - 10 av 93 uppsatser innehållade orden ”I Ur och Skur”.

  1. 6. Med olika förutsättningar mot samma mål: för en hållbar framtid : Tematiska textanalyser på publikationer från I Ur och Skur och Skolverket rörande undervisning för hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bergman; Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Agens; Förskola; Hållbar Utveckling; I Ur och Skur; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur undervisning för hållbar utveckling skrivs fram i publikationerna Läroplan för förskola Lpfö18 (2018) samt I Ur och Skur: Upplevelsebaserat lärande i praktiken (2021). I studien ställdes tre forskningsfrågor kring hur innehåll, arbetssätt och syfte skrivs fram om undervisning för hållbar utveckling samt hur barns utövande av agens framgår i relation till dessa i de undersökta publikationerna. LÄS MER

  2. 7. Att växa upp med naturen : Förskolearkitektur med fokus på att främja relationen till natur och klimat, enkonceptuell utformning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elvira Hjortstam; [2021]
    Nyckelord :Grön Arkitektur; Rum för utomhuspedagogik; biophilic design; Förskolearkitektur;

    Sammanfattning : Idag växer många barn i Sverigeupp i städer och förorter utannågot större kontakt naturen i sinvardag, något som kan bidra tillatt den upplevs som en avlägsenoch skrämmande plats. Våramoderna städer har mycket atterbjuda, men något som inte gåratt förneka är den distanseringtill naturen som skett i takt medurbaniseringen. LÄS MER

  3. 8. Digitala verktyg i ur och skur? : En kvalitativ studie om digitaliseringsarbetet i förskolansutomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elsa Almqvist; Nahm Rana; [2021]
    Nyckelord :förskola; digitala verktyg; utomhusmiljö; digitalisering; design för lärande; design i lärande; multimodal kommunikation; meningsskapande; tecken för lärande; representationer; teckenskapande.;

    Sammanfattning : Forskningen visar på att det både finns fördelar och nackdelar med användning av digitala verktyg iförskolan och undervisningssituationer utomhus. Syftet med denna observationsstudie är att undersökahur digitala verktyg används i förskolor med mycket utomhuspedagogik och hur ettdigitaliseringsarbete sker med påverkan av de förutsättningar utomhusmiljön bidrar med. LÄS MER

  4. 9. “Allt som man kan göra inne kan man lika gärna göra ute” : Uppfattningar kring utomhuspedagogik och digitala verktyg samt hur dessa går att kombinera utifrån fritidspersonalens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jana Hedström; Maria Nisser; [2020]
    Nyckelord :Communities of practice; Communities of practice; digitala verktyg; fritidshem; fritidslärare; TCKP; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie kommer behandla och analysera fritidspersonalens uppfattningar om utomhuspedagogik och digitala verktyg samt hur dessa går att kombinera i verksamheterna. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod och har använt semistrukturerade intervjuer via telefon. LÄS MER

  5. 10. ”Ut och utforska och upplev!” : En kvalitativ studie om hur pedagoger inom I Ur och Skur-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elise Backlund; Anna Eskilsson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; i ur och skur; undervisning; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom ”I Ur och Skur”-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen. Till syftet hör två frågeställningar där avsikten är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring utomhusmiljön som ett didaktiskt redskap i undervisningen samt vilka aspekter som blir betydelsefulla vid undervisning utomhus. LÄS MER