Sökning: "4 didaktiska frågor"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden 4 didaktiska frågor.

  1. 6. ”Den goda barnboken” - En studie om pedagogers föreställningar om vad en god barnbok är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Olofsson; Linda Holst; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; barnlitteratur; diskursanalys; diskursteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka diskursen pedagogers föreställningar om vad som är en god barnbok inom förskolans verksamheter. Metoden som använts är en kvalitativ och ostrukturerad intervjuform. Vi väljer att använda oss av en diskursanalytisk ansats både som teori och analysmetod. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av utomhusundervisning om biologisk mångfald : för lärarstudenters framtida yrkesagerande för ekologisk hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elinor Gustavsson; Ida Hallberg; [2019]
    Nyckelord :ekologisk hållbar utveckling; biologisk mångfald; utomhusundervisning; lärarstudenter; lärarutbildning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Tidigare forskning, exempelvis James och Williams (2016), visar att utomhusundervisning kan bidra till ökad förståelse för naturen och dess resurser. Biologisk mångfald och ekologisk hållbar utveckling är två viktiga begrepp i dagens samhälle, då klimathotet och minskningen av biologisk mångfald är ett faktum. LÄS MER

  3. 8. Lärarperspektiv på läsförståelseundervisning med fokus på utveckling av förståelseprocesser : En jämförande intervjustudie mellan svenska och ryska lärare verksamma i grundskolans fjärde år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Permjakova; Lena Ignérus; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelseundervisning; läsförståelse; förståelseprocesser; årskurs 4; läsförståelsesvårigheter; förebyggande och stödjande insatser;

    Sammanfattning : Enligt internationella kunskapsmätningar i läsförståelse, PIRLS, har svenska resultat varit dalande under några år i jämförelse med andra europeiska länders resultat. I den senaste PIRLS - mätningen såg resultaten ut att ha planat ut något och antyda uppgång. LÄS MER

  4. 9. Användandet av skönlitteratur i de samhällsorienterande ämnena : En sudie om de didaktiska frågorna vad, hur och varför skönlitteratur bör användas i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4 - 6

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Albana Shasivari; [2018]
    Nyckelord :samhällsorienterande ämnen; didaktiska frågor; skönlitteratur; elever och skola;

    Sammanfattning : Denna studie är baserad på vetenskaplig litteratur. Studien syftar till att sammanställa hur didaktisk forskning framhåller användandet av skönlitteratur i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4 – 6. Studien är baserad på fyra frågeställningar. LÄS MER

  5. 10. Talande texter och samtalande elever. Om litteratursamtal med gymnasister utifrån bibeltext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christopher Asker; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har haft som grund att undersöka hur svenskämnet kan använda bibeltext som samtalsunderlag i litteratursamtal med gymnasister i svenskundervisningen. Två grupper fick vid två tillfällen samtala utifrån bibelberättelsen där Abraham offrar Isak (1 Mos 22:1-19) samt de frågor som ställdes utifrån min existentiellt didaktiska läsning av texten. LÄS MER