Sökning: "4 didaktiska frågor"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden 4 didaktiska frågor.

  1. 11. Vad var det egentligen jag läste? : En studie om förekomsten av fyra läsförståelseprocesser i lågstadiets arbetsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Janina Kalm; [2016]
    Nyckelord :Läsebok; arbetsbok; läromedelsanalys; läsförståelse; läsförståelseprocesser; didaktiskt receptionsteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra läseböcker och arbetsböcker för årskurs 3 analyserats för att undersöka hur fördelningen mellan Skolverkets fyra läsprocesser ser ut i de frågor som ställs i relation till texten samt vilka frågetyper som förekommer. Processerna ställer krav på läsaren att 1. Hitta efterfrågad information 2. LÄS MER

  2. 12. Didaktisk förståelse av naturvetenskapliga ämnen : - en kvalitativ studie på KOMVUX

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Wärn; [2010]
    Nyckelord :didaktik; förståelse; lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här uppsatsen är att belysa tre lärares didaktiska arbetssätt i naturvetenskapliga ämnen samt elevers förståelse av lektionsinnehållet som problemområde. Undersökningen har gjorts i form av enkätintervjuer på KOMVUX. Både lärare och elever har deltagit. LÄS MER

  3. 13. Kärleksfull matematikundervisning - vägen till framgång? : - En kvalitativ intervju- och literaturstudie...

    Kandidat-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :My Buskqvist; Sara Olsson; [2008]
    Nyckelord :Matematik; icke godkända elever; lärarens betydelse; lust att lära; stöd.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i vår undersökning var att grundskolans matematikundervisning sedan länge är präglad av enskild räkning i läroboken och graden av modernisering är låg. Detta grundar vi dels på egen erfarenhet och dels på forskning vi läst tidigare. LÄS MER

  4. 14. Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Kristina Blomqvist; [2007]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; förkunskaper; motivation; undervisning;

    Sammanfattning : Blomqvist, Kristina (2007): Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER

  5. 15. Vad erbjuds elever att läsa i litteraturundervisningen och varför?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mima Tadzic; Alexander Igelström; [2007]
    Nyckelord :bildning; litteraturundervisning; litterär kanon;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att belysa hur svensklärare på gymnasiet tolkar sitt uppdrag med avseende pålitteraturundervisningen i kurserna Svenska A och B. Detta med utgångspunkt i den litteratur som lärareanvänder i undervisningen. Hur väljs litteraturen och vilka faktorer påverkar valet. LÄS MER