Sökning: "4 didaktiska frågor"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden 4 didaktiska frågor.
11. Vad var det egentligen jag läste? : En studie om förekomsten av fyra läsförståelseprocesser i lågstadiets arbetsböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har fyra läseböcker och arbetsböcker för årskurs 3 analyserats för att undersöka hur fördelningen mellan Skolverkets fyra läsprocesser ser ut i de frågor som ställs i relation till texten samt vilka frågetyper som förekommer. Processerna ställer krav på läsaren att 1. Hitta efterfrågad information 2. LÄS MER
12. Didaktisk förståelse av naturvetenskapliga ämnen : - en kvalitativ studie på KOMVUX
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här uppsatsen är att belysa tre lärares didaktiska arbetssätt i naturvetenskapliga ämnen samt elevers förståelse av lektionsinnehållet som problemområde. Undersökningen har gjorts i form av enkätintervjuer på KOMVUX. Både lärare och elever har deltagit. LÄS MER
13. Kärleksfull matematikundervisning - vägen till framgång? : - En kvalitativ intervju- och literaturstudie...
Kandidat-uppsats, MatematikdidaktikSammanfattning : Utgångspunkten i vår undersökning var att grundskolans matematikundervisning sedan länge är präglad av enskild räkning i läroboken och graden av modernisering är låg. Detta grundar vi dels på egen erfarenhet och dels på forskning vi läst tidigare. LÄS MER
14. Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Blomqvist, Kristina (2007): Används elevers förkunskaper i undervisningen? – En enkätstudie av några avgångsklasser vid två gymnasieskolor. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER
15. Vad erbjuds elever att läsa i litteraturundervisningen och varför?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att belysa hur svensklärare på gymnasiet tolkar sitt uppdrag med avseende pålitteraturundervisningen i kurserna Svenska A och B. Detta med utgångspunkt i den litteratur som lärareanvänder i undervisningen. Hur väljs litteraturen och vilka faktorer påverkar valet. LÄS MER