Sökning: "6:an"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet 6:an.

  1. 1. Programmering i matematikundervisning för årskurs 4–6 – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sanna Ljungdahl; Louise Rosén Hultkvist; [2022]
    Nyckelord :datalogiskt tänkande; matematikundervisning; mellanstadium; programmering; visuell programmering;

    Sammanfattning : Programmering är idag en viktig del av elevers kunskapsutveckling i ett digitaliserat samhälle. Syftet med denna kunskapsöversikt var att undersöka elevers möjligheter att utveckla sina matematiska kunskaper genom programmering samt synliggöra vilka utmaningar som framkommit gällande att arbeta med programmering inom matematik i åldrarna 9–13 år. LÄS MER

  2. 2. Ekonomisk driftoptimering av det termiska energisystemet på Karlstad centralsjukhus : Framtida driftrekommendationer baserat på linjärprogrammering

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Petter Mellander; [2022]
    Nyckelord :Linear programming; ground source cooling; ground source heat pump; district heating; heat pump; cooling machines; ground storage; borehole; Linjärprogrammering; frikyla; bergvärme; fjärrvärme; värmepump; kylmaskin; marklager; borrhål;

    Sammanfattning : Studien använder linjärprogrammering för att optimera driften av det termiska energisystemet på Karlstad centralsjukhus ur ett ekonomiskt perspektiv. Bakgrunden till studien är de höga elpriser som rådde under slutet av 2021 samt att det i dagsläget finns kunskapsluckor angående hur systemet bör köras optimalt. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på elevers språkinlärning i årskurs 4-6 : En empirisk studie om lärarens syn på digitala verktygens användning i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Mirsada Causevic; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; 4-6 English teachers; digital skills; virtual world; Digitalisering; digitala verktyg; 4–6 engelsklärare; digital kompetens; virtuell värld;

    Sammanfattning : Dagens globaliserade samhälle är sammankopplat bl.a. via den digitala tekniken, vilket bidrar till utvecklingen av individens språk och kommunikationsförmåga. Dagens barn utvecklar sitt engelska språk och digitala kompetenser i skolan men även utanför genom interaktion via sociala medier och spelifiering. LÄS MER

  4. 4. Digital design för naturvetenskapligt lärande i årskurs 6 och 7 : konceptualisering av digitalt material för att öka elevers förståelse och motivation i fysikämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Kajsa Engblom; Dunya Kermanj; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det ett lägre intresse och en lägre motivationsnivå hos elever i 6:an och 7:an när det kommer till de naturvetenskapliga ämnena. Tidigare forskning beskriver att elever saknar en djupare förståelse och förmåga till problemlösning i ämnet naturvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Cybersecurity in the Technology Subject from the Swedish Perspective : Investigation, Analysis, and Evaluation Tool

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Wafaa Mushtaq; [2020]
    Nyckelord :Technology subject; course syllabus; subject syllabus; cybersecurity; Swedish experts; cyber risks and attacks; evaluation tool; students; lower secondary schools; upper secondary schools; Teknikämne; kursplan; ämnesplan; cybersäkerhet; svenska experter; cyberrisker och attacker; utvärderingsverktyg; elever; grundskolor; gymnasieskolor;

    Sammanfattning : This thesis contains pioneer work in Sweden which contributes to the research on cybersecurity teaching within the Technology subject as formulated in the course and subject governing documents.The work goes in line with a bigger strategy of the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) and the European Union (EU). LÄS MER