Sökning: "ATTRIBUTIONER"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade ordet ATTRIBUTIONER.

  1. 6. Förebyggande konfliktarbete i förskolans verksamhet. En kvalitativ studie om hur förskolepersonal förebygger konfliktarbete i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Shaboo; Adelisa Hodzic; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förebyggande konfliktarbete; konflikthantering; inre och yttre attributioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur förskollärare och rektorer i förskolan beskriver och arbetar med det konfliktförebyggande arbetet i förskolan. En kvalitativ studie genomfördes med sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare och rektorer sammantaget och två strukturerade, icke-deltagande observationer. LÄS MER

  2. 7. Ett matematiskt mindset : Hur kan det visas och hur ser det ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hannes Hermansson; [2019]
    Nyckelord :Dweck; dynamiskt mindset; matematik; mindset; statiskt mindset; grundskola;

    Sammanfattning : Denna studie visar hur ett matematiskt mindset kan modelleras och hur detta mindset ser ut hos grundskoleelever i norra Sverige. Studien utgår från ett sociokognitivt perspektiv och inspireras av Carol Dwecks teoretiska ramverk om mindset. LÄS MER

  3. 8. Vad påverkar det fundamentala attributionsfelet? : Kan det vara strävan efter ett konsekvent tänkande?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Erik Gustafsson; Jonna Ploghed; [2019]
    Nyckelord :Fundamentala attributionsfel; Konsekvent tänkande; ålder; kön;

    Sammanfattning : Fundamentala attributionsfelet innebär ofta att situationens påverkan underskattas. Den här studien undersökte om strävan efter konsekvent tänkande bidrar till att Fundamentala attributionsfel begås. LÄS MER

  4. 9. Hoppas på det bästa och förvänta sig det värsta : Studenters upplevelser av en underkänd salstentamen på Umeå Universitet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Östman; Frida Öberg; [2017]
    Nyckelord :Copingstrategier; emotionsfokuserad coping; problemfokuserad coping; attributioner; underkänd salstentamen;

    Sammanfattning : Denna studie använder ett “coping” perspektiv för att undersöka studenters upplevelser av en underkänd salstentamen och hur de hanterat denna händelse. Studien är kvalitativ och baseras på sex semistrukturerade intervjuer med programstudenter vid Umeå universitet som någon gång under sin studietid fått underkänt på en salstentamen. LÄS MER

  5. 10. Yrkesförares och trafikskoleelevers åsikter om påföljder för trafikbrott

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Lindblad Wittboldt; Josefine Andersson; [2016]
    Nyckelord :attributionsteorin; påföljd; trafikbrott; trafikskoleelever; yrkesförare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det uttrycks ofta att påföljder för brott inte är tillräckligt hårda. Däremot har tidigare forskning visat att när människor själva får möjligheten att föreslå påföljder förekommer endast små skillnader mot vad som redan tillämpas. Personer med positiva attityder till trafiklagar begår mer sällan trafikbrott. LÄS MER