Sökning: "Aktörskap"

Visar resultat 16 - 20 av 172 uppsatser innehållade ordet Aktörskap.

  1. 16. ”mitt snabba svar skulle bli, aldrig helt trygg faktiskt” : En kvalitativ intervjustudie om hur privatpersoner konstruerar trygghet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Stefan Guerrero; Johan Halling; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; otrygghet; säkerhet; rädsla för brott; eget aktörskap; nyliberalism; risksamhället;

    Sammanfattning : Forskning om trygghet, otrygghet och säkerhet lägger ofta tyngden på hur begreppen konstrueras av media, politiker, statliga och privata säkerhetsaktörer som polis och säkerhetsföretag. Mindre fokus har tillägnats individens egna upplevelser, konstruktion och beskrivningar av begreppen. LÄS MER

  2. 17. Bilen som konstverk : En etnologisk studie av bilens aktörskap och karisma bland bilentusiaster

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Olle Norin; [2023]
    Nyckelord :Materialitet; Aktör-nätverksteori; Karisma; Posthumanism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan bilen och bilentusiasten, hur samspelet där de båda agerar som aktörer ser ut och varför. För att besvara detta utgår studien från två teoretiska ramverk som kopplas ihop där den ena är karisma och den andra är aktör-nätverksteori. LÄS MER

  3. 18. ”Oftast är det fröknarna som bestämmer...” - En kvalitativ intervjustudie om barns delaktighet och inflytande i samlingen på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Berlin; Julia Klingvik; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Agens; Samling och Intervju;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks barns inflytande och delaktighet i samlingen utifrån barns och förskollärares reflektioner. Syftet med studien var att undersöka barns och förskollärares tankar om samlingen med fokus på inflytande och delaktighet. LÄS MER

  4. 19. ”Jag vill men jag får inte” : En kvalitativ studie om barns perspektiv på affordance i utomhusmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Olsson; Therese Bygdén; [2023]
    Nyckelord :Affordance; barndomssociologiskt perspektiv; barns aktörskap; handlingserbjudande; mosaic approach; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är genom att lyssna på barns utsagor och röster få en djupare förståelse för och lyfta fram barns perspektiv på utomhusmiljön i förskolan. I studien ville vi undersöka och lyfta barns perspektiv på affordance i förskolans utomhusmiljö. Studien som utfördes är kvalitativ genom metoden mosaic approach. LÄS MER

  5. 20. Mer än bara röstning : Förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jasmine Akne; Elin Kempe; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; strategier; demokrati; barns aktörskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver barns delaktighet och inflytande på förskolan samt hur de anser sig kunna skapa förutsättningar för barns delaktighet och inflytande i förskolans utbildning. Studien utgår ifrån semistrukturerade intervjuer som metod där 10 förskollärare medverkat. LÄS MER