Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Preprocesserings påverkan på prediktiva modeller : En experimentell analys av tidsserier från fjärrvärme

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Andersson; Alex Laurila; Johannes Lindström; [2021]
    Nyckelord :Machine Learning; District Heating; Preprocessing; Time Series; Forecasting; Artificial Neural Network; Cross-validation; Feature Selection; Seasonality; Exogenous Variables; Interpolation; MultiLayer Perceptrons.; Maskininlärning; Fjärrvärme; Preprocessering; Tidsserier; Prognostisering; Artificiellt Neuralt Nätverk; Korsvalidering; Feature Selection; Säsongsmässighet; Exogena Variabler; Interpolering; Multilayer Perceptron.;

    Sammanfattning : Värme står för det största energibehovet inom hushåll och andra byggnader i samhället och olika tekniker används för att kunna reducera mängden energi som går åt för att spara på både miljö och pengar. Ett angreppssätt på detta problem är genom informatiken, där maskininlärning kan användas för att analysera och förutspå värmebehovet. LÄS MER

  2. 2. Marketing managers in the age of AI : A multiple-case study of B2C firms

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Alex Mugrauer; Johannes Pers; [2019]
    Nyckelord :artificial intelligence; machine learning; decision-making; marketing; marketing manager; MarTech;

    Sammanfattning : The growing capacity of artificial intelligence (AI) has been compared to how electricity transformed our world and industries a hundred years ago. AI is changing the rules, roles and tools of marketing, as marketing is one of the most prosperous areas to implement AI in. LÄS MER

  3. 3. Mikrotransaktioners påverkan på kundnöjdhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nicholas Roovete; Johannes Arendt; Alex Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Customer satisfaction; Microtransactions; Virtual Goods; Pay-to-Play games; Gaming industry; Kundnöjdhet; Virituella varor; Mikrotransaktioner; Pay-to-Play spel; Spelindustri; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The study aims to investigate how sales of virtual goods through microtransactions in the gaming industry affects customer satisfaction. Methodology: Quantitative research method with a deductive approach emerged from a positivist perspective. Cross-sectional study with a survey distributed on selected online forums. LÄS MER