Sökning: "Amanda Johansson"

Visar resultat 21 - 25 av 170 uppsatser innehållade orden Amanda Johansson.

  1. 21. Vilka skattar högst? : Jämförelse mellan patientgrupper som skattar sin postoperativa smärta NRS 3 eller mindre och de som skattar sin postoperativa smärta NRS 4 eller mer efter en höftledsplastikoperation En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Johansson; Sara Werther; [2022]
    Nyckelord :Artros; höftledsfraktur; höftledsplastikoperation; numerisk smärtskattningsskala postoperativ smärta; omvårdnad; specialistsjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är viktigt att specialistsjuksköterskor kan hjälpa patienter att värdera sin smärta postoperativt. Detta för att patientens ska kunna ges en adekvat smärtlindring och undvika att smärtan bidrar till postoperativa komplikationer. LÄS MER

  2. 22. Effekter av oxazepam på fiskbeteende: en metaanalys av studier på vildfångad fisk.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

    Författare :Amanda Johansson; [2022]
    Nyckelord :wild-caught fish; oxazepam; behavior; citation bias;

    Sammanfattning : Excreted pharmaceuticals are leaking out into aquatic environments via effluent water where they are hypothesized to be potent enough to alter fish behavior. Central for this hypothesis is oxazepam, an anti-anxiety drug that have been shown to make fish behave more bold, more active, and less social. LÄS MER

  3. 23. ”Du ser ju och hör mer när du är på kontoret” : En kvalitativ studie om medarbetares kommunikativa synlighet på den hybrida arbetsplatsen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jenny Johansson; Amanda Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Employee communication; Communication visibility; Impression management; Hybrid workplace; Face time; Medarbetarkommunikation; Kommunikativ synlighet; Impression management; Hybridarbete; Face time;

    Sammanfattning : In the wake of the COVID-19 pandemic and working from home conditions, hybrid work is becoming an increasingly common practice among companies. However, the mix of employees working from home and from the office creates a new environment for communication between employees and supervisors. LÄS MER

  4. 24. "Jag fäller då mången saknadens tår öfver flydda sällare år" : En känslohistorisk studie av amerikabrev från 1886-1925

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Johansson; [2022]
    Nyckelord :history of emotions; theory of emotion; emotional communities; immigration; American letters; America; Sweden; identity;

    Sammanfattning : This study aims to explore the emotional dimension through letters from three immigrants that left Sweden 1887, 1892 and 1901. The questions asked were the following: 1) which emotions are expressed in relation to the Swedish society, 2) which emotions are expressed to the American society and 3) what are the main differences between the emotions of Swedish and American society? With the use of Martha Nussbaum’s theory of emotion, Hugo Nordlands discontinuity perspective and Barbara Rosenwein’s emotional communities as theoretical framework, the results show that homesickness, nostalgia and concern are the prominent emotions in relation to Swedish society. LÄS MER

  5. 25. En "hälsosam" bild av äldre i reklam

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emmy Dahlberg; Amanda Johansson; Rasmus Fager; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; Skönhetsideal; Reklam; Grafiska Designelement; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur normer kring åldrande kommuniceras visuellt i tidningsreklam. Undersökningens mål var att besvara hur ofta ålderstecken porträtteras visuellt i reklam, vilka visuella designelement porträtterar ålderstecken i ett urval reklambilder i tidningen Hälsa samt hur den visuella kommunikationen och budskapen skiljer sig mellan reklamen med män respektive kvinnor? Den använda metoden var en kvantitativ undersökning där förekomsten av ålderstecken samt typ av ålderstecken räknades. LÄS MER