Sökning: "Anna Kristiansen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Anna Kristiansen.

  1. 1. Barns övergång från förskola till förskoleklass : En undersökning av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Kristiansen; Anna Allebert; [2021]
    Nyckelord :Developmental ecological niche theory; picture books; transition from pre-school to preschool class; transition process; Bilderböcker; utvecklingsekologiska nischteorin; övergång från förskola till förskoleklass; övergångsprocess;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate a selection of picture books about the start of school to see how children's transitions from preschool to preschool class are depicted. This is to further investigate whether picture books can be used as a complement to transition activities. LÄS MER

  2. 2. Att tala är silver - att lyssna är guld : 100 lärares syn på talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Andersson; Emma Kristiansen; [2021]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; klassrumsklimat; muntlig framställning; retorik; trygghet; stöttning; självkänsla; selektiv mutism;

    Sammanfattning : Muntliga framställningar har en relativt stor plats i Läroplanen (Lgr11, 2019) men trots det saknas det tydliga riktlinjer och verktyg för hur eleven ska få möjlighet att utvecklas till en god talare och lyssnare. Syftet med vår studie är att undersöka lärares arbetssätt vid muntliga framställningar samt att belysa begreppet talängslan. LÄS MER

  3. 3. Studenter inom akademin som har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Kristiansen; [2015]
    Nyckelord :Läroprocess; dyslexi; fenomenografi; hinder; möjligheter; student; läs- och skrivsvårigheter dyslexi.;

    Sammanfattning : Abstrakt Kristiansen, A. (2010). Studenter inom akademin som har specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi beskriver upplevelsen av sin läroprocess. C-uppsats i pedagogik. LÄS MER