Sökning: "Anna Strandberg"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Anna Strandberg.

  1. 11. Läsning för alla : En litteraturstudie om olika metoder för att arbeta medläsförståelse på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Anna Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Gymnasiet; textsamtal; skriftbearbetning; anpassad undervising; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Tack vare PISA-undersökningarna har läsförståelse hamnat i fokus i och med att resultaten pekar mot att ungdomars läsförståelse har försämrats. För att förbättra läsförståelsen krävs arbetsmetoder som lärare aktivt arbetar med i klassrummet och att undervisningen är anpassad efter elevers olika förutsättningar. LÄS MER

  2. 12. Djupläsning? : En analys av läroboksuppgifter riktade mot skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Anna Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; gymnasiet; läroböcker; lässtrategier; schema; läsart; inferens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att genom en jämförande läsning av olika skönlitterära lärobokstexter och dess tillhörande uppgifter kunna få ytterligare kunskap om vilken/vilka lässtrategier som uppgifterna inbjuder till. Studiens material utgörs av tre olika läroböcker och studeras med hjälp av ett analysverktyg som är utformat efter studiens frågeställningar; - Är uppgifterna till lärobokstexterna inriktade mot det som står på, mellan och/eller bortom raderna? - Vilka strategier krävs av eleverna för att de ska kunna besvara frågorna? - Förekommer det skillnader vad gäller uppgifternas inriktning och de lässtrategier som uppgifterna inbjuder till mellan de olika målgrupperna? Metoden för studien är textanalys som dels är kvalitativ, dels kvantitativ. LÄS MER

  3. 13. ATT LYSSNA PÅ MUSIK MED COCHLEAIMPLANTAT -En enkätstudie om musikupplevelse hos en grupp vuxna CI-användare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Magnusson; Anna Strandberg; [2017-06-28]
    Nyckelord :Cochlea implant; Music; Appreciation; Appraisal; Questionnaire; Perception; Musicperception; IOI-HA;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att via en enkät kartlägga hur CI-användare upplever musik samt att undersöka om dessa personers olika hörsel- och musikbakgrund och upplevda nytta med CI påverkar musikupplevelsen. Metod: Enkät skickades till 133 personer utifrån urvalskriterierna att individen skulle ha varit minst 18 år vid operationstillfället och blivit opererad mellan 2011-2015 på Sahgrenska Universitetssjukhus och därefter haft sitt CI minst ett år. LÄS MER

  4. 14. Inomreligiös variation – Representationen av judiska tolkningar och perspektiv : En kvalitativ textanalys av läroböcker i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Strandberg; [2017]
    Nyckelord :Judendom; inomreligiös variation; essentialism; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker utgör en grund för många lärare i deras undervisning. Det innebär att läroböcker behöver hålla god kvalitet och innefattas av de kunskaper som det aktuella ämnet avser förmedla. Religionskunskapsämnet syftar bland annat till att elever ska utveckla förståelse för religion utifrån olika tolkningar och perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Linping - Linqueueping without queue : A case study in developing navigable and readable webapplications that are perceived as trustworthy by their users

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Markus Biamont; Alexander Danielsson; Anton Frölander; Gustav Johansson; Philip Melbi; Petersson Eric; Joakim Strandberg; Anna Wikström; Johannes Åhlander; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to attempt to create a usable and trustable web application for selling event tickets capable of better satisfying the needs of students and event arrangers at Linköping University than contemporary methods. At the moment of writing all such tickets are sold physically and students are required to queue to acquire tickets. LÄS MER