Sökning: "Anpassning av språket"

Visar resultat 16 - 20 av 74 uppsatser innehållade orden Anpassning av språket.

  1. 16. "Tänk hur många killar vi hade räddat om vi hade låtit dem läsa faktatext om bilar eller grodor" : - En empirisk studie om lärares stöttning och utmaning i läsning av faktatexter i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Västerlund; [2021]
    Nyckelord :Non-fiction texts; challenge; scaffolding; reading strategies; structure; adaption to the zone of proximal development; Faktatexter; utmaning; stöttning; lässtrategier; struktur; anpassning till den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare från olika skolor arbetar med faktatexter i skolan utifrån ett teoretiskt ramverk som grundar sig i det sociokulturella perspektivet i kombination med Gibbons fyrfältsmodell bestående av olika zoner av lärande där den ultimata zonen för lärande är utvecklingszonen där eleverna får mycket stöttning i kombination med hög kognitiv utmaning. Genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurserna 4 - 6 kunde studiens data samlas in och datan analyserades sedan utefter frågeställningarna som handlar om hur elever stöttas och utmanas i läsandet av faktatexter. LÄS MER

  2. 17. ”Med digitala verktyg går det att anpassa nivåerna” : Lärares användning av digitala verktyg i skrivundervisningen i svenska och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tina Widén; Rebecca Lundevall; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; Swedish teaching; Swedish as a second language; scaffolding; writing education; Digitala verktyg; svenskundervisning; svenska som andraspråk; stöttning; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har blivit allt viktigare inslag i grundskolans skrivundervisning. Forskning inom området har undersökt olika aspekter av digitaliserad undervisning i svenska, men det saknas forskning som fokuserar på användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen i ämnena svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 18. Lärares arbete med extra anpassningar i de naturvetenskapliga ämnena på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Håkan Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :Enkät; enkätundersökning; extra anpassning; interpretativistiskt; kompensatoriska perspektivet; scaffolding; Sociokulturella perspektivet; språkinriktad undervisning; stödstruktur; stöttning; gymnasielärare; naturvetenskapligt ämne;

    Sammanfattning : Med anledning av att extra anpassningar ingår i varje lärares vardag har arbetet undersökt vilka extra anpassningar som förekommer i den naturvetenskapliga ämnesundervisningen på gymnasiet utifrån lärarnas perspektiv för att öka medvetenheten i och till världens viktigaste yrke. Med hjälp av det kompensatoriska perspektivet och det språkinriktade arbetssättet har jag hermeneutiskt kunnat genomföra min enkätundersökning med några gymnasieskolor i en stad i södra Sverige som respondentgrund. LÄS MER

  4. 19. Jämförande studie inom ordförståelse för chatbotar

    Kandidat-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Aykut Özpolat; Kim Berglund; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under de senaste åren har intresset ökat för så kallade chatbot-agenter som nyttjar mönsterigenkänning. Tjänsten används inom kundtjänstområdet och genererar affärsnyttagenom att minska personalkostnader och samtidigt säkerställa en hög tillgänglighetför kunder. LÄS MER

  5. 20. "− Får jag vara med?" : – En kvalitativ studie om inkludering och exkludering inom barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Wladislaw Krauze; Alexander Severin; [2020]
    Nyckelord :inkludering och exkludering; förskolebarns lek; sociokulturellt perspektiv och barndomssociologi; kvalitativa intervjuer och observationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fenomen som inkludering och exkludering inom lek i förskolan. Datainsamlingen skedde genom två kvalitativa metoder som bestod dels av pedagogers deltagande i intervjuer och etnografiska observationer på barn under den fria leken. LÄS MER