Sökning: "Anpassning av språket"

Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade orden Anpassning av språket.

  1. 6. Muntliga framställningar i svenskämnet : Lärares perspektiv på stödstrukturer i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Svensson; Malin Magnusson; [2022]
    Nyckelord :The accessibility model; support structures; oral presentations; primary school; Tillgänglighetsmodellen; stödstrukturer; muntliga framställningar; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på stödstrukturer i olika lärmiljöer vid muntliga framställningar i svenskämnet för årskurs 4–6. Studien har sin teoretiska utgångspunkt i Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell. LÄS MER

  2. 7. Anpassningsmetoder vid undervisning i engelska för elever i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Rafeh; Nadin Ali; [2022]
    Nyckelord :anpassning; undervisning; arbetsform; grupparbete; individualisering; utmaningar och uppmuntra; differentiering; varierat material.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare anpassar undervisningen i engelska i årskurs 4 till 6 hos elever med olika förutsättningar och behov, samt att diskutera hur dessa anpassningar kan bidra till utvecklingen av kunskaper och färdigheter i det engelska språket. Lärarens metoder för att anpassa engelska språkundervisningen undersökts utifrån de här två frågeställningarna: Hur planerar de deltagande lärarna anpassningar av undervisningen efter elevernas behov? Och vilka effekter ser deltagarna att olika anpassningar får för eleverna? Teorin som används är det sociokulturell teori. LÄS MER

  3. 8. Socialt nedbrytande beteende eller symptom på autism? En kritisk studie av hur normer kring neuropsykiatrisk funktion påverkar domstolarnas bedömning av ”socialt nedbrytande beteende” som symtom på autism enligt LVU 3§

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Aili Cherp; [2022]
    Nyckelord :Socialrätt; LVU 3§; socialt nedbrytande beteende; psykisk störning; tvångsvård; neuropsykiatrisk; funktionsnedsättning; NPF; autism; ADHD; kritisk metod; kritiskt funktionalitetsteori Social and welfare law; socially destructive behavior; mental disorder; forced custody; neuropsychiatric disorder; critical method; critical disorder theory; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The essay aims to problematize the view of autism in Sweden's law of compulsory care. According to The Care of Young Persons Act (LVU) 3§, young people can be forced into custody for “socially destructive behavior,” which refers to the destruction of fundamental social norms. LÄS MER

  4. 9. Språkutvecklande anpassningar inom klassrummets ram för elever med läs- & skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joakim Kosinski; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande; anpassning; digitala hjälpmedel; multimodalitet;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med denna undersökning är att studera vilken anpassning som är mest språkutvecklande för elever med läs- och skrivsvårigheter. Detta kan möjligen leda till att pedagoger i all denna uppsjö av anpassningar som finns, kan välja och guida eleverna till att använda en anpassning som är mest språkutvecklande för eleven. LÄS MER

  5. 10. Klädkoden inom teckenspårkstolkning : Tolkars professionella garderob

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Amanda Ericsson; [2021]
    Nyckelord :Clothes; profession; dress code; sign language interpreters; interpretation; identity; Kläder; profession; klädkod; teckenspråkstolkar; tolkning; identitet;

    Sammanfattning : Teckenspråkstolkar hanterar till vardags olika typer av tolkuppdrag, till exempel möten på arbetsplatser, offentliga uppdrag på scen, i utbildningssammanhang eller hos tandläkaren. Syftet är alltid detsamma, nämligen att möjliggöra kommunikation mellan personer som inte delar samma språk. LÄS MER