Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. I valet och kvalet : Hur den geografiska kunskapen påverkar ditt livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Max Netterberg; Simon Wahlström; [2020]
    Nyckelord :livsmedelsval; hållbarhet; miljöpåverkan; attityd-beteende-gap; experiment;

    Sammanfattning : Vid inhandling av livsmedel är det lätt att frångå vetskapen om hur en produkt gått från jord till butikshylla. Genom att undersöka geografiska hållbarhetsfaktorer av ett antal livsmedelsprodukter och därefter genomföra ett butiksexperiment har denna studie undersökt i vilken grad ytterligare information angående hållbarhetsfaktorer kan få konsumenter att handla mer hållbart. LÄS MER

  2. 12. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amadeus Hedenör; Victor Rotting; [2019]
    Nyckelord :Slow fashion; attitude-behaviour gap; sustainable; ethics; consumer behaviour; consumer culture theory; price; buying process; Slow fashion; attityd-beteende-gap; hållbarhet; etik; konsumentbeteende; consumer culture theory; pris; köpprocessen;

    Sammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER

  3. 13. Gapet mellan unga flygresenärers miljöattityder och deras resebeteenden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Solin Hamarashid; Mattias Danielsson; [2019]
    Nyckelord :Attityd-beteende gap; gröna konsumenter; flygresenärer; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en allt mer globaliserad värld där människor reser mer än någonsin. Svenska flygresenärer släpper ut fem gånger mer koldioxid jämfört med andra världsmedborgare. Trots en bra kännedom om miljöproblem bland individer och ett ökat intresse för grönare produkter reflekteras det inte från konsumenternas livsstil. LÄS MER

  4. 14. Vill du köpa en påse? : Tillgänglig information vid köpsituation kan bidra till en hållbar konsumtion.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefine Nyström; [2019]
    Nyckelord :The attitude-Behaviour gap; One Bag Habit; Sustainable consumption; Identification of needs; Shopping bags; Attityd-beteende gapet; One Bag habit; Hållbar konsumtion; Behovsidentifikation; Bärkassar;

    Sammanfattning : Ständig förändring är strakt förknippat med modeindustrin, då nya trender och stilar tenderar att förändras kontinuerligt. I västvärlden konsumerar människor betydligt mer modeprodukter än vad naturens resurser tillåter. Modekonsumenterna fick dock en insyn av textilbranschens negativa miljöpåverkan år 2017. LÄS MER

  5. 15. Hinder som uppstår vid hållbar klädkonsumtion : En studie om vilka hinder kvinnliga konsumenter i åldern 25 till 35 år upplever när de kommer till att handla olika typer av vad de anser är hållbara plagg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ida Jäderbrink; Rebecca Larsson; Moa Stern; [2018]
    Nyckelord :sustainability; apparel consumption; consumer behaviour; attitude-behaviour gap; wardrobe studies; hållbarhet; klädkonsumtion; konsumentbeteende; attityd-beteende gap; garderobsstudie;

    Sammanfattning : Textilindustrin har en omfattande negativ påverkan på miljön och konsumenters köpbeteende är en del av detta problem. Konsumenter påverkar mer än vad de är medvetna om genom vad de väljer att konsumera och hur mycket de inhandlar. LÄS MER