Sökning: "Böcker är språket"

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden Böcker är språket.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayan Abokar Shire; Beolona Lajq; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Studien tar även sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med centrala begrepp som kommunikation och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Lönn; Elina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Intercultural approach; fiction; strategies; book talk; grade 4-6; Swedish teacher; Interkulturellt förhållningssätt; skönlitteratur; strategier; boksamtal; årskurs 4- 6; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Rapportering om Qatarkrisen : En komparativ studie av nyhetsreportage på Al-Jazeera och Al-Arabiya

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Shahad Mazin Abdulazeez Abdulazeez; [2023]
    Nyckelord :Qatar; krisen; Al-Jazeera; Al-Arabiya; innehållsanalys; temaanalys;

    Sammanfattning : I mitten av 2017 uppstod en diplomatisk kris mellan Qatar och fyra grannländer, nämligen Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain och Egypten. Som följd av krisen avbröt dessa länder sina diplomatiska förbindelser med Qatar. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Tropp; Claudia Yaacoub; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Fri lek; Deltagande;

    Sammanfattning : Inledning: Språkutveckling och lek är stora och viktiga områden i förskolans verksamhet. Förskollärare bör vara medvetna om och ha kunskap kring att arbeta med språkutveckling i stimulerande miljöer där barn känner sig trygga. LÄS MER