Sökning: "Barn med exekutiva funktioner"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden Barn med exekutiva funktioner.

  1. 11. Fysisk aktivitets akuta påverkan på kognition : En kvantitativ studie om fysisk aktivitets påverkan på koncentration och impulskontroll i åldrarna 12-13 år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Philip Lindahl; Alex Roslinde; [2019]
    Nyckelord :Impulskontroll; kognition; inhibition; fysisk aktivitet; barn; intensitet; akut påverkan; koncentration; flankertest;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att kartlägga hur den akuta effekten av fysisk aktivitet påverkar barns exekutiva funktioner i åldrarna 12-13 i förhållande till intensitet nivå. Vad blir resultatet på ett flanker test som undersöker barns impulskontroll/uppmärksamhetsförmåga efter en fysisk aktivitet på högintensitet? Vad blir resultatet på ett flanker test som undersöker barns impulskontroll/uppmärksamhetsförmåga efter en fysisk aktivitet på medelintensitet? Vad blir resultatet på ett flanker test som undersöker barns impulskontroll/uppmärksamhetsförmåga efter en icke fysisk aktivitet i form av att titta på film? Påverkar inlärningseffekten resultatet på flanker testet? Hur skiljer sig påverkan av olika intensitetsnivåer av fysisk aktivitet och att se film på barns impulskontroll/uppmärksamhetsförmåga? Metod 12 elever i åldrarna 12- 13 år deltog i en kvantitativ metodstudie med interventioner av medel- och högintensiv aktivitet samt vila följt av ett datoriserat flanker test. LÄS MER

  2. 12. Effekten av fysisk aktivitet på exekutivafunktioner hos barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Henning Larsson Müller; Anna-Sara Laurén; [2017]
    Nyckelord :ADHD; barn; effekt; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Exekutiva nedsättningar som koncentrationssvårigheter, problem medimpulskontroll och arbetsminne hos barn med ADHD kan innebära svårigheter medskolarbete och vardagssysslor på ett normativt sätt. Låg självkänsla, lägre skolprestationoch uppvisade symtom på depression är påvisat bland barn med ADHD. LÄS MER

  3. 13. Vilka behov har barn med adhd? : En websurvey med 66 föräldrars uppfattningar om deras barns behov i hemmet, skolan och fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Bengtsson; Johanna Fröjd Nornholm; [2017]
    Nyckelord :adhd; children with adhd; knowledge of adhd; parents perspective; parents perception; adhd; barn med adhd; kunskap om adhd; föräldrars perspektiv; föräldrars uppfattning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out parents' perception of the needs of their children related to the diagnosis of adhd and how they, the school and the leisure center meet the needs. Through a websurvey where 66 participants participated, we have raised questions about their perceptions linked to the purpose. LÄS MER

  4. 14. Metylfenidat eller atomoxetin : Vilken av dessa substanser är säkrast och effektivast när det gäller behandling av ADHD hos barn som är över 6 år?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Madina Wafaa; [2017]
    Nyckelord :ADHD; medicin; farmaceut;

    Sammanfattning : ADHD-läkemedel sätts in när pedagogiska stödåtgärder inte ger tillräcklig effekt. Syftet med detta arbete var att undersöka vilken av substanserna långtidsverkande metylfenidat (OROS-MPH) eller atomoxetin (ATX) som är effektivast och säkrast hos barn över 6 år med ADHD. LÄS MER

  5. 15. Sambandet mellan fysisk aktivitet och arbetsminnet, exekutiva funktioner samt bearbetningshastighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emilia Reuter; Elin Strömberg; [2016]
    Nyckelord :bearbetningshastighet; exekutiva förmågor; fysisk aktivitet; kognition och m inne;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan fysisk aktivitet ochkognitiva förmågor hos studenter. Tidigare forskning visar främst att det är arbetsminnetoch exekutiva förmågor som förbättras genom fysisk aktivitet. LÄS MER