Sökning: "Barn med exekutiva funktioner"
Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Barn med exekutiva funktioner.
6. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER
7. Development of audience design in adolescents' reference production
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Compared to adults, children are less effective at designing their utterances to suit the informational needs of their audience. This listener-catering behaviour, known as audience design, has been hypothesized to rely on domain general cognitive mechanisms, such as working memory and cognitive flexibility. LÄS MER
8. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med exekutiv dysfunktion som kan möjliggöra delaktighet i skolaktivitet. : En litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Syfte. Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner riktade mot barn och ungdomar 6 - 17 år med nedsatt aktivitetsförmåga härledd till exekutiv dysfunktion, som kan möjliggöra delaktighet i skolaktivitet.Metod. För att besvara studiens syfte genomfördes en litteraturöversikt inom arbetsterapi. LÄS MER
9. Motorisk planering hos barn och vuxna : - associationer med motor imagery och exekutiva funktioner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Denna studie undersökte motorisk planering hos vuxna (20-27 år) och barn i nio till tio års ålder samt dess associationer med Motor Imagery (MI), den interna representationen av en handling. Detta genom att undersöka skillnader hos barn och vuxnas förmåga att planera motoriska handlingar i form av MI och end-state comfort effekter (ESC). LÄS MER
10. Relationen mellan brister i exekutiva funktioner och ADHD hos barn i förskoleåldern : En systematisk litteraturstudie över det senaste decenniets forskning
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att redogöra för relationen mellan brister i exekutiva funktioner och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) hos barn i förskoleåldern. Resultatet indikerar en stark relation främst mellan inhibering och ADHD, men även att barn med ADHD överlag har större svårigheter med exekutiva funktioner än andra barn. LÄS MER