Sökning: "referentiell kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden referentiell kommunikation.

  1. 1. Development of audience design in adolescents' reference production

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Caroline Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Audience design; pragmatic development; referential communication; adolescence.; Mottagaranpassning; pragmatisk utveckling; referentiell kommunikation; ungdomar.;

    Sammanfattning : Compared to adults, children are less effective at designing their utterances to suit the informational needs of their audience. This listener-catering behaviour, known as audience design, has been hypothesized to rely on domain general cognitive mechanisms, such as working memory and cognitive flexibility. LÄS MER

  2. 2. Hur blir man bättre på att analysera? : En studie om elevers uppfattningar av en analysmodell i samhällskunskapsundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Åsa Nersäter; [2018]
    Nyckelord :Social Studies; Civics; Didactics of Social Studies; Didactics; Skills; Analytic Skill; Civic Literacy; Second Order Concepts; Critical Thinking; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; förmågor; analysförmåga; Civic Literacy; Second Order Concepts; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 på gymnasiet uppfattar att de, inom ramen för kursen Samhällskunskap 1b, kan använda en samhällsvetenskaplig analysmodell för att analysera ett samhällsproblem. Studien utgår från två forskningsfrågor: Hur uppfattar elever på gymnasiets högskoleförberedande program att de ska använda analysmodellen? Vilka olika kvaliteter kan skilja mellan en utvecklad och en mindre utvecklad uppfattning av hur analysmodellen ska användas? Undersökningen tar sin utgångspunkt i en yrkeserfarenhet av att elever ofta undrar hur de ska bli bättre på att analysera. LÄS MER

  3. 3. Tidig utveckling av referentiell kommunikation hos svenska barn 2;6, 3;0 samt 3;7 år gamla

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Kyrö; Linnea Nilsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation är en Theory of Mind-förmåga som börjar att utvecklas hos barn i förskoleåldern. Förmågan innebär funktionell kommunikation mellan talare och lyssnare. LÄS MER

  4. 4. Bestämd eller obestämd form : En studie i bestämdhet bland svenskstuderande i Polen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karl Qureshi; [2015]
    Nyckelord :bestämdhet; felanalys; polska; species; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka bruket av bestämdhet bland svenskstuderande i Polen och försöka utröna hur och i vilken grad deras bruk avviker från normen. För att få en holistisk bild av fenomenet har även normriktiga former tagits i beaktning. LÄS MER

  5. 5. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Kerstin Nyström; Elin Vinblad; [2011]
    Nyckelord :Referential communication; Rapid Automatized Naming; request for clarification; mild mental retardation; moderate mental retardation; communication breakdown.; Referentiell kommunikation; Rapid Automatized Naming; efterfrågan av förtydligande; lindrig utvecklingsstörning; måttlig utvecklingsstörning; kommunikationssammanbrott;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER