Sökning: "barns tankar om döden"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden barns tankar om döden.

  1. 1. ”Vi föds och vi dör, så har det alltid varit” : En kvalitativ intervjustudie av hur lärare använder skönlitteratur i bearbetningen av ämnet döden tillsammans med elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erika af Petersens; Charlotta Arheden Jansson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; lärare; intervjuer; skönlitteratur; döden; mediering; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur åtta lärare väljer ut och didaktiskt använder sig av skönlitteratur i bearbetning av ämnet döden med elever.  Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet där kärnan i teorin är människors lärande genom socialt samspel. LÄS MER

  2. 2. Vad händer efter döden morfar? Hur barnlitteratur kan användas som stöd i samtal om döden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Brattström; Moa Talbäck; [2020]
    Nyckelord :Skola; samtal; stöd; sorg; tankar; döden; bilderbok;

    Sammanfattning : Döden kan ses som ett tabubelagt och skämmande ämne som både vuxna och barn har svårtatt prata om. För att inte uppröra barnet undviker ofta vuxna att prata om döden vilket bidrartill att barnen även tar avstånd ifrån ämnet. LÄS MER

  3. 3. Barns tankar om döden : En studie om förskollärares upplevelser av att hantera barns tankar kring döden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Lilja; [2019]
    Nyckelord :Döden; bearbetning; beredskap; samtal; livsfrågor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur förskollärare upplever arbetet med att hantera barns tankar om döden i förskolans pedagogiska kontext. Jag ville ta reda på hur förskollärare beskriver att de förhåller sig till barns frågor och upplevelser av döden, vilken beredskap förskollärare menar att de har vid möte av barns frågor om liv och död och hur förskollärare anser att barns funderingar kring livsfrågor hanteras i arbetslaget. LÄS MER

  4. 4. ”Ibland kan tystnaden vara samtalet” En kvalitativ studie om pedagogers samtal om ämnet döden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pettersson Emelie; Johannesson Elin; [2019]
    Nyckelord :Döden; Förskola; Förskolebarn; Omsorgsetik; Pedagoger; Samtal;

    Sammanfattning : Studiens huvudsakliga syfte är att undersöka, analysera och tolka hur ett urval pedagoger talar om ämnet döden i förskolan. Studien utgår från fyra olika forskningsfrågor som lyder: Hur beskriver pedagoger barns tankar om döden? Hur menar pedagoger att barns tankar om döden kan bemötas? Hur beskriver pedagoger sina egna känslor/upplevelser inför uppgiften att möta barns tankar om död? Vad kan det kollegiala samtalet kring döden bidra till? För att undersöka detta har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med fem pedagoger som arbetar på samma förskola. LÄS MER

  5. 5. Att samtala om döden : En litteraturstudie om hur ämnet döden behandlas  i religionsundervisningen för grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Thunberg; Felicia Bergvich; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här är en strukturerad litteraturstudie med syfte att undersöka vad tidigare forskning säger om hur lärare samtalar om döden i religionsundervisningen samt vilka svårigheter som kan uppkomma. Insamling av material har gjorts både med manuella sökningsmetoder samt olika databassökningar, såsom ERIC, UniSearch och Google Scholar. LÄS MER