Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annika Johnsson; Ulrika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Automatisering; handskrift; handskriftsflyt; skrivundervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER

  2. 2. Hur ser undervisning ut för elever med AST? : En studie hur pedagoger kan stödja läsförståelseutveckling hos elever med autismspektrumtillstånd genom att anpassa undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Holm Larsson; Eva-Lena Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd AST ; exekutiva funktioner; kunskap; lärmiljö; läsförståelse; resurser; stöd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå text är en individuell rättighet som påverkar människors möjligheter i livet. Enligt Skollagen ska utbildningen beakta varje enskilt barns behov och ge stöd så att varje barn kan utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Lundberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD (6-18 år) och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande. För att besvara studiens syfte genomfördes en litteraturöversikt med grund i analys av kvantitativ forskning. LÄS MER

  4. 4. Autism och Theory of Mind : Interventionsutövandets Betydelse för Personer med Autism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Daniela Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Autism; empathy; theory of mind; emotional and social understanding; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST), är ett spektrum av funktionsvariationer som visar sig i sociala-, emotionella- samt empatiska interaktioner. AST-personers tolkning samt brist i inkännandet av andra personer bidrar till sociala-, empatiska-, samt emotionella problem. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapi vid nedsatta exekutiva funktioner hos barn med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sarah Andersson; Nelly Strömberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER