Sökning: "Barndomssociologi"

Visar resultat 26 - 30 av 150 uppsatser innehållade ordet Barndomssociologi.

  1. 26. Umgänge. Ett barns rättighet eller en skyldighet?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Melinda Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :umgängesbegränsning; barndomssociologi; det heliga barnet;

    Sammanfattning : Vad ligger i begreppet barnets bästa angående umgänge med vårdnadshavare när barn är omhändertagna enligt LVU på grund av omsorgsbrist. Hur bedöms umgängesfrågan i domstol när det kommer till umgängesbegränsning. LÄS MER

  2. 27. Rättens ansvar att framställa barn som människor : En kvalitativ analys av barns vilja i kammarrätten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Erika Lundblad; [2023]
    Nyckelord :kvalitativ dokumentstudie; barnkonventionen; barns vilja; rättssystemet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa dokumentstudie har varit att studera hur kammarrätten i Sverige förhåller sig till barns rätt att uttrycka sin vilja, hur föräldraansvaret framställs samt hur lagrummen kring barns rätt är utformade och hur dessa bedömningar görs i relation till barnkonventionen och föräldrabalken. För att besvara syftet har 14 domar från kammarrätten analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 28. "Vi som inte får vara med" : En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alice Hammer; Maja Jansson; [2023]
    Nyckelord :utanförskap; bilderbok; förskola; biblioterapi; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur utanförskap och inkludering skildras i bilderböcker, representerade i Kulturrådets barnlitteraturlista från 2018, och vilka didaktiska möjligheter innehållet kunde bidra med. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i två delstudier för att undersöka hur böckernas handling och böckernas karaktärer skildras kopplat till utanförskap. LÄS MER

  4. 29. "Man får prata, men inte för länge" : En fenomenografisk studie om förskolebarns uppfattningar om måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Lending; Camilla Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Förskola; Måltid; Fenomenografi; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att komma nära barns perspektiv genom att undersöka förskolebarns uppfattningar av fenomenet måltiden. Detta har gjorts utifrån frågeställningen: Vilka uppfattningar av måltiden ger förskolebarnen uttryck för? Studien har använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade gruppintervjuer med 30 förskolebarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER

  5. 30. Meningsfull fritid - enligt vem? : En kvalitativ studie grundad ur elevers perspektiv av meningsfull fritid inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Clara Johansson; Maja Sunesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; elevers perspektiv; delaktighet; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Meningsfull fritid är ett centralt begrepp i fritidshemmets verksamhet och berör i hög grad eleverna, då det är deras fritid som det handlar om. Trots det, samt att elevernas intressen och behov ska styra verksamheten, finns förhållandevis lite forskning om meningsfull fritid som belyser elevers perspektiv inom fritidshemsverksamheten. LÄS MER